صدر گونزالو حکومت را تحقیر می کند

به اشتراک گذاشتن
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

دادگاه مجدد رهبر انقلاب پرو

حقیقت ارگان خزب کمونیست ایران (م ل م) شماره ۱۹ آذر ۱۳۸۳

۸ نوامبر ۲۰۰۴ سرویس خبری جهانی برای فتح

روز بازگشائی محاکمه صدر گونزالو (آبیمال گوزمن)، رهبری حزب کمونیست پرو،  در شرایطی خاتمه یافت که رژیم پرو بشدت تحقیر شد. روز دوم دادگاه وی  و ۱۷ تن دیگر تا روز ۱۵ نوامبر به تعویق افتاد.

     صدر حزب کمونیست پرو در سال ۱۹۹۲ دستگیر شد و پس از محاکمه در یک دادگاه نظامی مخفی که قضات نقاب به چهره داشتند درزندانی که در زیرزمین یک  پایگاه دریائی کالائو در نزدیکی لیما (پایتخت پرو) قرار دارد، حبس شد.

     دادگاه کنونی صدر گونزالو و دیگران را به اتهام استفاده از صندوق مالی فعالیتهای دانشگاه برای راه انداختن جنگ خلق در پرو محاکمه می کند. این یکی از سری دادگاهی است که قرار است گونزالو و دیگر اعضای حزب کمونیست پرو را به جرمهای مختلف محاکمه کنند.

     بیش از ۲۵۰ خبرنگار بین المللی و پروئی در سالن دادگاه و در پشت یک دیوار شیشه ای قرار داشتند.مادر النا اپارگوا (رفیق میریام، یکی از رهبران حزب که همراه  رفیق گونزالو در پایگاه دریائی کالائو زندانی است) و اقوام زندانیان دیگر نیز در دادگاه حضور داشتند. در ساعت ۹ صبح زندانیان زندانهای دیگر آورده شدند. در میان آنها مارجی کلاوو (رفیق نانسی)، مارتا هواتای، آنجلیکا سالاس، و ویکتور زاوالا که همه کنا رهم نشسته بودند دیده می شدند. این ها وقتی در مقابل قاضی قرار گرفتند درخواست کردند که وکیلشان همان وکیل صدر گونزالو یعنی مانوئل فخاردو باشد.

     پس از یکساعت، صدر گونزالو همراه اسکار رامیرز (رفیق فلیسیانو که پس از دستگیری صدر گونزالو رهبر حزب بود و پس از دستگیری در همان زندان کالائو حبس است) و رفیق میریام وارد اتاق دادگاه شد. زندانیان دیگر برای سلام به او از جای برخاستند و صدر گونزالو به  گرمی آنان را در آغوش کشید. در حین اینکه زندانیان میان خود حرف می زدند، دادگاه کار خود را آغاز کرد.

     چند دقیقه بعد، صدر گونزالو از جای برخاست، رو به طرف مطبوعات کرد و مشت خود را بالا کرد. در میان زندانیان و مطبوعات همهمه درگرفت. قاضی برای اعمال کنترل بر دادگاه، مکررا به خبرنگاران دستور داد که دادگاه را ترک کنند. اما آنان حرفش را ناشنیده گرفتند. بالاخره، صدر گونزالو و اکثر زندانیان دیگر از جای برخاستند، پشت خود را به قاضی کردند، مشتهای خود را بالا برده و شعاردادند:

زنده باد حزب کمونیست پرو! افتخار بر مارکسیسم – لنینیسم – مائوئیسم! درود بر مردم پرو! زنده باد قهرمانان مردم در جنگ خلق!

     قاضی که در شروع دادگاه پلیس را بخاطر دیر آوردن زندانیان کالائو سرزنش کرده بود، به پلیس دستور داد اتاق دادگاه را خالی کند اما پلیس نتوانست این دستور را عملی کند و باعث عصبانیت بیشتر قاضی شد. صدای قاضی بدلیل شعارها به گوش نمی رسید. سه نفر هیئت رئیسه دادگاه با سرهای افکنده و زندانیان در حالیکه لبخند بر لب داشته و سرهای خود را بالا نگاه داشته بودند،  دادگاه را ترک کردند.

     قاضی،  دادگاه را یک هفته به تاخیر انداخت. او گفت دادگاه یکماه به طول انجامیده و سه روز در هفته برگزار خواهد شد و فقط روزنامه ها اجازه ورود به دادگاه داشته و تلویزیون و رادیو منع خواهند شد. همچنین گفته می شود که ممکنست قاضی و مقامات دیگر دادگاه عوض شوند. در این صورت دادگاه بیشتر به تعویق می افتد. روز بعد تولیدو، رئیس جمهور پرو، در یک سخنرانی سراسری قاضی را سرزنش کرد و تهدید کرد که “دادگاه صحرائی” بر پا  کرده و دادگاه های مخفی با قضات نقاب دار که در سال ۱۹۹۲ صدر گونزالو را به حبس انفرادی در سلول زیرزمینی کالائو فرستادند، احیاء خواهد کرد.

    شخصیتهای حکومتی نتایج روز اول دادگاه را فاجعه بار خوانده و با فحشهای رکیک و فضاحت تمام  یکدیگر را مقصر این “نتیجه فاجعه بار” می خوانند.

     این اولین روز از سری دادگاه هائی است که گفته می شود برای صدر گونزالو بر پا خواهد شد. در حال حاضر ۱۸۳۱ زندانی در زندانهای پرو به اتهام تروریسم بسر می برند. همه اینها باید مجددا دادگاهی شوند زیرا قوانینی که آنان را محکوم کرد از سوی “دادگاه حقوق بشر قاره آمریکا” بی اعتبار خوانده شده است. مقامات پروئی نگرانند که دادگاه های جاری نیز قادر به تامین استانداردهای بین المللی نخواهند بود.

     یکسال پس از دستگیری صدر گونزالو، رژیم پرو ویدئوئی از رفیق گونزالو و میرمام پخش کرد که ادعا می کرد این دو نفر را  در حال امضای نامه ای که از رژیم درخواست مذاکرات صلح می کند، نشان می دهد. بعد از این، یک خط اپورتونیستی راست از درون حزب کمونیست پرو سربلند کرد. این خط مدعی بود که پس از دستگیری گونزالو، انقلابیون پرو دیگر نمی توانند جنگ خلق را ادامه دهند و باید جنگ را تمام کرده و کمیته های قدرت نوین خلق را که در مناطق آزاد شده ارگان قدرت سیاسی دهقانان بود، ترک کنند و تبدیل به یک حزب سیاسی شوند. اغلب زندانیانی که در این دادگاه  محاکمه می شوند کسانی هستند که آشکارا به دفاع از این خط برخاستند. با این وجود دولت پرو سعی کرده است هر فردی را که سمبل جنگ خلق است، علیرغم اینکه مواضع سیاسی شان چیست، زنده بگور کند.

     برخی مقامات پرو درخواست کرده اند صدر گونزالو بدلیل شورش در دادگاه تنبیه شود. این دادگاه اساسا برای تنبیه گونزالو بخاطر رهبری جنگ خلقی که در سال ۱۹۸۰ آغاز کرد و در میان خلق میلیون ها تن هوادار یافت، می باشد. وزارت دادگستری اعلام کرده که در زندان کالائو قوانین شدیدتری را اعمال خواهد کرد. امانوئل فخاردو گفت که در زمینه ملاقات با موکلینش محدودیتهای شدیدی گذاشته شده  و ملاقات مستقیم ممنوع شده است. این به معنای آن است که وکیل فقط از پشت شیشه و با تلفن می تواند با موکلین خود صحبت کند. دولت همچنین تهدید کرده است که برای تنبیه گونزالو و میرمام ممکنست آنان را به مناطق بد آب و هوا منتقل کند.

     از آنجائیکه صدر گونزالو تا کنون کمابیش در انفراد بسر می برد، بسیاری از مردم امیدوارند که این دادگاه فرصتی را فراهم کند تا همگان بطور مستقیم از نظریات و افکار کنونی او مطلع شوند. اینکه رژیم پرو اجازه خواهد داد یا نه بستگی به مبارزه دارد.