پایان آتش بس در نپال و آغاز عملیات نظامی بزرگ

به اشتراک گذاشتن
زمان مطالعه: < 1 دقیقه

سرویس خبری جهانی برای فتح. ۱۶ ژانویه ۲۰۰۶

حزب کمونیست نپال (مائوئیست) آتش بس یکجانبه ۴ ماهه را در ۲ ژانویه پایان بخشید. همان روز عملیات نظامی چریکی در سراسر کشور انجام شد که شامل عملیات نظامی در چند شهر مانند پوکارا و نپالگنج بود. نیروهای چریکی در روز روشن به ماشین های نظامی ارتش سلطنتی حمله کرده و آنها را از بین بردند.

   در روزهای بعد عملیات نظامی در سطح گسترده تر در سراسر نپال انجام شد. مهمترین عملیات در روز ۱۱ ژانویه در غرب نپال در بخش داهانگارهی و در روز های ۱۲ و  13 ژانویه در بخش سیانگژا در مرکز نپال و روز ۱۴ ژانویه در دره کاتماندو انجام شدند.

   عملیات دره کاتماندو چهار ستون رژیم سلطنتی نپال را لرزاند. هنگام شب نیروهای ارتش رهائی بخش خلق به دو پاسگاه پلیس در خارج شهر کاتماندو که یکی در گلوگاه ورودی غربی شهر و دیگر در گلوگاه ورودی شرقی شهر مستقر بودند حمله کردند و آنها را از بین بردند. همزمان در مرکز کاتماندو انفجاراتی در ۴ ساختمان دولتی  روی داد. طبق خبرگزاری “کریشناسن آن لاین” که تحت نفوذ مائوئیستهاست، در این پاسگاه ها ۳۵ پلیس ارتشی مستقر بودند که ۱۱ نفرشان کشته شدند. و یکی از چریکها زخمی سطحی برداشت. تمام سلاح های نظامی بدست چریکها افتاد. در یکی دیگر از پاسگاه ها ۱۷ پلیس نظامی بود که سه نفر از آنها منجمله بازرس پلیس کشته شند. و یکی دستگیر شد. در اینجا نیز سلاح ها به مصادره مائوئیستها درآمد. ■