این صدای خشم مردم است

به اشتراک گذاشتن
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اطلاعیه حزب کمونیست ایران (مارکسیست لنینیست مائوئیست) درباره تظاهرات مردم مشهد، نیشابور، کاشمر و شاهرود در اعتراض به گرانی، فقر، فساد و دیکتاتوری

روز پنجشبه ۷ دی ماه ۱۳۹۶ چندین تظاهرات در شهرهای مشهد، نیشابور، کاشمر و شاهرود برگزار شد که مضمون اصلی آنها اعتراض به گرانی برخی کالاهای مصرفی، فقر، بی کاری، فساد اقتصادی حاکم درجمهوری اسلامی و سرکوب و دیکتاتوری سیاسی بود. سازمان دهندگان و فراخوان دهندگان به این تظاهرات هنوز دقیقا مشخص نیستند اما در برخی از شبکه های مجازی از ابتدای هفته، پیامهایی برای این تظاهرات خصوصا در مشهد میان مردم دست به دست می شد. یک نکته روشن است؛ بسیاری از تظاهر کنندگان و متعرضین از میان توده های مردم خصوصا اقشار و طبقات محروم و فرو دست جامعه بودند.

تظاهرات مشهد در میدان شهدا و روبروی ساختمان شهرداری برگزار شد که به لحاظ موقعیت جغرافیای شهری، محل حضور و تردد اقشار مختلف مردم خصوصا مناطق محروم و کارگری نشین و حاشیه های شهر است. نیروی انتظامی از پیش اعلام کرده بود این تجمع مجوز ندارد اما پس از مواجهه با جمعیت قابل توجه تظاهرکنندگان، اعلام کردند با این تجمع مدارا شده است. اما تصاویر و فیلمهای ارسالی بیانگر درگیری میان مردم و مامورین و شلیک گاز اشک آور و ماشینهای آبپاش بود. عمدۀ شعارهای تظاهرات متوجه فقر و گرانی و استبداد سیاسی بود. «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر گرانی- مرگ بر روحانی»، «اسلامو پله کردید- مردمو ذله کردید»، «سوریه رو رها کنید – فکری به حال ما کنید»، «کشور ما دزد خونه است- توی جهان نمونه است» و غیره از شعارهای عمده بودند.

جناحهای مختلف حکومتی کوشیدند از این تظاهرات به عنوان ابزاری جهت رقابتها و گروکشی های درونی شان استفاده کنند. علم الهدی امام جمعه وقیح، فاسد و مرتجع مشهد و برخی تریبونهای مرتب با او و داماد جنایتکارش ابراهیم رئیسی و همچنین سایتهای خبری وابسته به اصولگرایان این حرکت را در چهارچوبۀ اعتراضات مال باختگان بانکهای سارق اسلامی محدود کرده و احتمالا از آن برای حمله به دولت روحانی استفاده کنند. از سوی دیگر اصلاح طلبان و خصوصا مبلغین و طرفدارانشان در فضاهای مجازی، بی شرمانه تمامیت این حرکت را به سازماندهی و تدارک اصولگرایان متهم کردند و همان ادبیات «خس و خاشاک»، «مزدور و ساندیسخور» و غیره را در مورد معترضین به کار بردند.

اما واقعیت خشم و نفرت مردم از اوضاع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران را حتی مسئولین اصلی رژیم هم نمی توانند پنهان و کتمان کنند. آنچه در روز پنجشنبه در چندین شهر ایران دیده شد، گوشۀ کوچکی از خشم مردم جان به لب رسیده است. مشکلات اقتصادی دولت که قرار بود در سایۀ توافقات برجام، ایران را به ثبات و رونق اقتصادی برساند کماکان در نقطۀ بحران است. دولت روحانی سعی کرد بخشی از این بحران را با پیش بردن همان سیاست جنایتکارانۀ اقتصاد نئولیبرال یعنی کاستن از سوبسید خدمات اجتماعی و تحمیل آن به مردم و افزایش قیمت برخی کالاهای مصرفی، سوخت، خدمات پزشکی، نان و غیره جبران کند. مساله ای که عملا فشار همه جانبه ای را متوجه زندگی مردم کرده و خواهد کرد. بی کفایتی دولت روحانی و تمامیت جمهوری اسلامی در ماجرای زلزلۀ کرمانشاه و آلودگی هوای تهران و حتی افشای ارقام نجومی بودجۀ موسسات ضد مردمی و ارتجاعی جمهوری اسلامی، همه بر دامنۀ خشم و اعتراض عمومی افزود. وضعیتی که با هیچ دروغ اعتدالی، اصولاگرایانه و اصلاح طلبانه ای نمیتوان آن را کتمان کرد.

این رویدادها در بستر تشدید تضادهای درون حاکمیت به ویژه جناح احمدی نژاد و برادران لاریجانی روی داد. جمهوری اسلامی از هر طرف به لحاظ داخلی، منطقه ای و بین المللی زیر فشار است. ایران هر روز بیشتر در مرداب جنگهای ارتجاعی و نیابتی خاورمیانه فرو می رود و اختلافاتش با رقبای منطقه ای اش تشدید میشود. تغییر سیاست استراتژیک ایالات متحده پس از روی کار آمدن رژیم فاشیستی ترامپ و تغییر تعادل قوای منطقه پس از سقوط داعش، تلاطم و تکانهای سختی به کل منطقه و رژیم و اقتصاد و سیاست ایران داده و باز هم خواهد داد. وضعیتی که بخشهایی از حاکمیت بوی امکان بحرانهای جدی سیاسی و اجتماعی را حس کرده و حتی به هیئت اپوزیسیون رژیم در خواهند آمد. در همین بستر است که نیروهای سیاسی اپوزیسیون ارتجاعی مانند سلطنت طلبها، مجاهدین، احزاب پرو امپریالیست کردی، جریانات ناسیونالیست و غیره خواهند کوشید از پتانسیل خشم و نارضایتی توده ها برای پیش بردن برنامه های شان استفاده کنند. برنامه هایی که جز تغییر رژیم در چهارچوب یک دولت بورژوایی و ارتجاعی دیگر است.

در چنین اوضاعی کمونیستها ضمن دفاع از حق توده های مردم برای اعتراض علیه رژیم و تشویق و فراخوان به گسترده شدن اعتراضات و بسیج کردن شمار هر چه بیشتری در سراسر کشور، باید پلاتفرم، برنامه، افق و نقشۀ راه سیاسی خود را به میان توده های مردم ببرند.

حزب کمونیست ایران (م ل م) ۸ دی ۱۳۹۶