گزارشی از گردهمایی به منظور جمع آوری کمک مالی برای «تور برای یک انقلاب واقعی» در شهر برکلی

به اشتراک گذاشتن
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

شنبه شب اول فوریه در کتابفروشی انقلاب واقع در شهر برکلی آمریکا گردهمایی به قصد جمع آوری کمک مالی به «تور برای یک انقلاب واقعی سازمان دهی کنیم» ترتیب داده شد. این تور متشکل از جوانان و دیگر افرادی است که از مارس ۲۰۱۹ تاکنون تمام وقت خود را وقف رساندن پیام انقلاب، چگونگی پیروزی انقلاب، نقش باب آواکیان و حزب آرسی پی و وبسایت این حزب (revcom.us) ومعرفی قانون اساسی پیشنهادی آر.سی.پی برای آمریکای شمالی به مردم کرده اند. آنها کار خود را از لس آنجلس شروع و به بقیه نقاط کشور سفر کرده و به تبلیع و تهییج و نشان دادن ویدئوهای باب آواکیان، به عنوان پروژه ای برای معرفی و به صحنه آوردن این انقلاب برای میلیونها نفر و سازماندهی هزاران نفر تدارک دیده شده به میان مردم رفته و در این مقطع حساس مردم را به چالش گرفته تا با شرکت خود در این اعتراضات، رژیم منفور ترامپ/پنس را برکنار کنند.

این برنامه با سخنرانی نماینده ای از این تور شروع شد. او گزارشی از فعالیت ها و نمایش ویدئویی قسمت هایی از کارهای این تور را به حضار معرفی کرد. در بخشی از سخنرانی اش گفت که در چند ماهی که آنها در لس آنجلس حضور داشتند از کف خیابانها تا دانشگاها و از تظاهرات درمقابل مقر پلیس لس آنجلس فعالیت داشتند. در تظاهرات مقابل مرکز پلیس، پنج پرچم آمریکا را به آتش کشیدند. کدام به طور سمبلیک نماینده یکی از پنج توقف بودند: ۱- اجحافات نسل کشی پلیس بر علیه مردم به خصوص سیاهان، لاتین تباران و بومیان ۲- ستم بر زنان و مردسالاری و انواع و اقسام تبعیضات جنسی ۳- جنگ های امپریالیستی، ارتش های اشغالگر و جنایت علیه بشریت ۴- اجحافات و مجرم قرار دادن دیپورت کردن مهاجرین و نظامی کردن مرزها ۵- توقف ویران کردن جهان توسط سرمایه داری و امپریالیسم.

تور از لس آنجلس آنجا به مرز جنوب آمریکا رفته و انزجار خود را از نوع برخورد این سیستم با مهاجرین و پناهندگان، با تظاهرات وفعالیت های مختلف و آتش زدن پنج پرچم  نشان دادند. تور با برنامه ریزی که دارد در هر شهری که وارد می شود با تظاهرات های خیابانی و جلسات سخنرانی و گفت و گو با مردم اهداف خود را برای آنها توضیح داده و از آنها می خواهند که به آن بپیوندند. به عنوان مثال زمانی که این تور در شیکاگو بود خبر کشتار تعدادی از مهاجرین توسط یک فاشیست در الپاسو (تکزاس) رسید. آنها بلافاصله برنامه روتین خود را تغییر داده و از مردم دعوت کردند که به خیابان ها آمده وبا تظاهراتی که در این رابطه تدارک دیده شده بود، بپیوندند. آنها با مسدود کردن چند خیابان اصلی شهر، انزجار خود را از این وضعیتی که این سیستم فاشیستی به وجود آورده فریاد بزنند. آنها در ادامه سفر خود به نیویورک رفته و برنامه های مختلف و متنوعی را علیه رژیم ترامپ/پنس اجرا کردند. آنها با استقرار در نیویورک و فرستادن نیروهای خود به شهرهای مختلف شرق آمریکا دست به آکسیون های مختلفی زدند. به طور مثال در روز چهارم جولای در مقابل کاخ سفید زمانی که سالروز استقلال آمریکا را جشن می گرفتند با سوزندان پرچم های آمریکا در مقابل کاخ سفید انزجار و نفرت خود را از تمام تاریخ برقراری رژیم سرمایه داری امپریالیستی و فجایعی که در تمام دنیا انجام داده اند، نشان داده و آن را به زیر سوال کشیده و خواست خود به عنوان برقراری جمهوری سوسیالیستی نوین اعلام کردند. به عنوان نمونه گروهی از افراد این تور در واشنگتن دی سی در شهری که هم اکنون مشغول سر و کله زدن در دعواهای استیضاح هستند، رفته و از مردم می خواهند که به جای منتظر شدن نتیجه این استیضاح و یا تعیین کردن عاقبت رأی گیری برای انتخابات، امروز به خیابانها بیایند و این رژیم را برکنار کنند. همچنین اخیرا به ویرجینیا رفته و در مقابل ۲۲۰۰۰ فاشیست که اکثریت آنها مسلح بودند، ایستاده و به افشاگری از آمریکا و نژادپرستی سفید پرداخته و خواست خود را برای جامعه ای عاری از نژادپرستی و ساختن یک جمهوری سوسیالیستی نوین و رهایی بشریت را اعلام کردند.

هر ساله در اواخر ژانویه تمام کسانی که خواهان برقراری و تشدید قوانین ضد زن و خصوصا منع سقط جنین هستند، تجمعی برگزار می کنند. در تجمع امسال آنها، ترامپ اولین رئیس جمهوری است که شخصا در این تجمع ارتجاعی شرکت کرده و خواست و برنامه خود را برای عملی کردن منع سقط جنین را اعلام کرد. رفقا و اعضای تور با سازماندهی و حمل بنرها و پرچم های خود به آنجا رفته و مخالفت خود با این جریان ارتجاعی و افشاگری از آنها پرداختند و خواستار آزادی زنان و رسیدن به جامعه ای برابرشدند. نماینده تور در بخشی از سخنرانی توضیح داد که  شرکت در این پروژه تأثیر به سزایی روی او گذاشته که توانسته با دید عمیقتر و علمی تری به مسائل نگاه کند. همچنین توانسته است با مشکلات عدیده ای که قبلا روبرو بوده است، فائق آید. او تورهای آر.سی.پی را تداعی کنندۀ کارزار اعزام جوانان به روستاها در انقلاب فرهنگی چین دانست و گفت ما به شهرهای مختلف می رویم و مردم را با جنایات رژیم آگاه کرده و آنها را به پیوستن به این تور برای تدارک انقلاب دعوت می کنیم. صحبت های این رفیق شور و شوق انقلابی را در میان حضار به وجود آورد که با کف زدن ها، او را تشویق کردند. دربخش دیگری از این جلسه نیز شاعری قسمتی از شعرهای خود را با دو زبان انگلیسی و اسپانیایی خواند. او گفت این کشور هرگز بزرگ و با عظمت نبوده و تمام تاریخ این کشور اجحاف و ستم و تجاوز بوده است و اضافه کرد خیلی خوشحال است دور هم جمع شده ایم که بگوییم آمریکا هیچوقت با عظمت نبوده بلکه همواره کشوری قلدر و ستمگر بوده و انقلاب یک ضرورت عاجل است.

سپس شاعر زن لاتین تبار دیگری بخشی از شعرهای خود را خواند. او در این شعر تاریخ و سنتی که زن را همواره در پستو و آشپزخانه نگه می داشت را به چالش کشید و گفت دیگر بس است و ما به عنوان سازندگان جامعه آینده نمی گذاریم این وضعیت ادامه پیدا کند. او در ادامه صحبت های خود به افشاگری از این محکمه استیضاح پرداخت و گفت این کشور برای حقیقت و حقیقت یابی پیشیزی قائل نیست و حتی قبول نکردند که از شواهد و مدارک موجود برای افشاگری از عملکرد ترامپ استفاده شود. چرا که دفاع از دولت فاشیستی ترامپ/پنس و آینده ای را که آنها رهبری می کنند مهمتر از وضعیت مردم و شرایطی که برای جامعه به وجود آورده اند، است.

من هم خیلی خوشحالم که به طور اتفاقی و با دعوت رفیقی در این برنامه حضور داشتم و پیامی کوتاه در دفاع از تور بیان کردم. در بخشی از این پیام گفتم:

«ما در شرایط تاریخی بحرانی و خطرناکی زندگی می کنیم. شرایطی که با روی کار آمدن رژیم فاشیستی ترامپ/پنس به وجود آمده است. نژادپرستی سفید، پدر سالاری و اشکال مختلف ستم جنسیتی، اذیت و آزار مهاجرین، جنگ های امپریالیستی، اشغال و تهدید، اجحافات سرمایه داری و تخریب و نابودی محیط زیست امروزه بیشتر از هر زمانی اوضاع را نه تنها در جامعه آمریکا بلکه در سطح جهانی به سمت فاشیسم سوق داده و باعث شده نیروهای راست فاشیستی در سراسر جهان قدرت بگیرند. به همین دلایل مهم ما نمی توانیم و نباید ساکت بنشینیم و شاهد این همه نابودی و انواع ستم باشیم. باید به هر طریق ممکن به این وضعیت اعتراض کنیم و خشم و نارضایتی خود را با به میدان آمدن فریاد کنیم. از جمله وظایف ما حمایت از تور برای یک انقلاب واقعی سازماندهی کنیم است. افراد این تور نمایندگان انقلابی هستند که به صورت بسیار جسورانه پیام انقلاب، استراتژی و رهبری این انقلاب را به میان توده ها می برند و از مردم دعوت می کنند که به این تور بپیوندند و آنها نیز تبدیل به بخشی از این پیام رسان ها شوند. کسانی که حدود یکسال است که کار و زندگی خود را رها کرده ودر سرمای زمستان و گرمای تابستان و با هزار مشکل در خیابانها هستند و مشغول تبلیغ و تهییج انقلاب هستند و مردم را فرا می خوانند که نارضایتی خود را با آمدن به خیابانها فریاد کنند. خیلی مهم است که به آنها بپیوندیم و یا از هر طریق ممکن از طریق کمک مالی، سیاسی، امکاناتی و هر آنچه که برای ما امکان دارد از آنها حمایت کنیم. این حداقل کاری است که ما می توانیم انجام دهیم».

در انتهای برنامه بخشی از ویدئو سخنرانی باب آواکیان که ترجمه شده است و در سایت حزب نیز موجود است به نمایش گذاشته شد و شرکت کنندگان بعد از آن وارد بحث و گفتگو شدند. در بخش پایانی برنامه از حضار دعوت به صرف شام شد.

یکی از فعالین حزب کمونیست ایران (م ل م)

۱۴ بهمن ۱۳۹۸. ۳ فوریه ۲۰۲۰