متحدانه علیه ویروس کرونا-کاپیتالیسم بجنگیم!

به اشتراک گذاشتن
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اطلاعیه روابط عمومی حزب کمونیست ایران (م ل م) در مورد شیوع  بیماری کرونا

شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان – و از جمله در چندین استان ایران – زندگی میلیونها نفر را تهدید می کند. جوامع سرمایه داری به گونه ای سازمان پیدا کرده اند که دولتهای سرمایه داری قادر نیستند به تمامی اقشار و طبقات جامعه به یکسان و در اسرع وقت، خدمات رسانی کنند. رژیم سرمایه داری دینمدار ایران با مجموعۀ مرگباری از بی عرضه­گی، عدم صداقت، فساد، ناکارآمدی، خرافات مذهبی، عدم اطلاع رسانی علمی و موثق به گونه ای که مورد اعتماد و رجوع مردم باشد، تبعیض در تخصیص امکانات محدود پزشکی و مراکز درمانی عملا میلیونها نفر را در شهرها و شهرستانها و روستاها در مقابل هجوم کرونا تنها و بی حفاظ رها کرده است. بودجۀ خدمات پزشکی و درمانی ایران، کمیّت و کیفیت نهادهای بهداشتی و مراکز درمانی و امکانات دارویی در مقابل میلیاردها پولی که برای حفظ امکان مذهبی و ترویج مزخرفات دینی و تسلیح نیروهای مسلح به انواع سبک و سنگین سلاحها برای سرکوب مردم ایران و منطقه می شود، هیچ است.

در این معرکۀ وحشت و ناکارآمدی تنها سلاح ما مردم برای نجات دادن خودمان و دیگران در برابر هجوم بالفعل و خطرات بالقوۀ کرونا دو چیز است: یکم، اتحاد و تعاون جمعی داوطلبانه و آگاهانه و دوم، به کار بستن و ترویج روشهای پزشکی موثق علمی برای پیشگیری از ابتلا و گسترش ویروس.

به این منظور لازم است اعصاب استراتژیکمان را حفظ کرده و روحیه ها را بالا نگه داریم و از قوای سرکوب رژیم نیز نهراسیم بلکه کاری کنیم که آنها از مردم متحد و مصمم و آگاه بترسند. شیوع کرونا بار دیگر ثابت کرد بقای نوع انسان پدیده ای جمعی و کلکتیو است و چقدر ایدئولوژی و اخلاقیات بورژوایی مبنی بر «اول من»، «فقط من»، «منافع من» و سیستم خدمات پزشکی و درمانی مبتنی بر سود و منفعت سرمایه داری و مالکیت خصوصی، ارتجاعی و پوسیده هستند. فرهنگ و اخلاقیات تهوع آور اولویت دادن به خود و «خانواده خود» محصول همین نظام مالکیت خصوصی و رقابت حیوانی برای بقاء است. ما انسان هستیم. «من» و «دیگری» در هیئتِ «ما» زاده شده و بقا پیدا میکنیم. راهِ حل نه محکم کردن درزهای در و پنجرۀ «خانۀ خود» بلکه یک عزم آگاهانۀ همگانی و همراه با از خود گذشتگی و همکاری برای ریشه کن کردن یا مقابله کردن در برابر این پدیده است.

دانشجویان با الگوی روزهای بعد از زلزلۀ کرمانشاه و سیل، همراه با متخصصین متعهد و مردمی با حفظ اصول اولیۀ حفاظت خود از همه گیری، می توانند شبکه های هم یاری و همبستگی مردمی را تقویت کنند. به طور مثال، امکانات دارویی و بهداشتی را از طریق شبکه های مردمی جمع آوری کرده و به استانها و مناطق با وضعیت قرمز و روستاها و مناطق محروم منتقل کنند.

ایدئولوژی ضد علمی و خرفت کنندۀ دینی به شدت ضربه خورده است. همگی باید با توسل توده های ناآگاه مردم به شفاعت دینی و نجات از طریق دعا و صدقه باید مبارزه کنیم و همزمان به حاکمیت پوسیدۀ اسلامی فشار آوریم تا مانع از ادامۀ کاری اماکن مذهبی جمعی از جمله حرمها، تکیه ها، حسینه ها و مساجد شود.

از ترویج اطلاعات و اخبار دروغ و خرافی در مورد چیستی ویروس کرونا و راه های پیشگیری و درمان آن باید جلوگیری کنیم و تحلیلهای علمی موثق و توصیه های علمی را برای پیشگیری و درمان ترویج کنیم.

جنبش های دانشجویی و کارگری و عدالت خواهی و زنان و اپوزیسیون خارج از کشور باید به رژیم اسلامی فشار آورند تا زندانیان سیاسی و عادی را آزاد کند و مانع از همکاری و تعاون و ابتکارات توده ها برای مبارزه علیه کرونا نشود. تجمع در مقابل زندانها با حفظ و رعایت نکات درمانی پیشگیرانه و سازماندهی خانواده های زندانیان و حمایت حضوری از آنها یکی از راه کارهای این کارزار است.

پرسنل شریف و فداکار پرستاری و بهیاری و دانشجویان دوره های مختلف پزشکی، پرستاری، بهیاری و خدمات درمانی با از خود گذشتگی و ابتکارات مردمی، می توانند علاوه بر فعالیتهای معمول و رایج شان، تحرک برای دادن آموزش به مردم در مورد مقابله با شیوع کرونا و درمان های اولیه را بالا ببرند.

در جریان مبارزۀ جمعی و عملی علیه کرونا، فعالین کمونیست به حداکثر ممکن باید علیه عملکرد رژیم فاسد جمهوری اسلامی، تبهکار بودن نظام درمانی مبتنی بر سود و سرمایه، بطالت و بیهودگی خرافات و باورهای مذهبی، زشتی و کراهت ایدئولوژی و فرهنگ و اخلاقیات خودمحورانه و فرصت طلبانۀ بورژوایی و ناکارامدی رفرم و اصلاح نظام سرمایه داری و ضرورت انقلاب کمونیستی تبلیغ و ترویج کنند. کار کمونیستها، علاوه بر همکاری با توده های مردم و هدایت و سازماندهی شان در مبارزۀ آگاهانه، علمی و متحدانه با کرونا، تشریح و تبیین صحنۀ واقعی جهان و جامعه و نشان دادن ماهیت تبه کارانۀ جامعه و شیوۀ تولیدی سرمایه داری است که چنین زشت و تبعیض آمیز با مقولۀ جان انسانها و نجات شان برخورد می کند.

این اطلاعیه و مقاله کرونا-کاپیتالیسم مندرج در نشریه آتش شماره ۱۰۰ را وسیعا پخش کنید.

حزب کمونیست ایران (م ل م)

اول اسفند ۱۳۹۸

ضمیمه:

علاوه بر راهکار پزشکی موثق در مورد پیشگیری که جهانی شده است طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده، با این که تا کنون درمان کرونا به دست نیامده است اما در مراکز درمانی ترکیبی از داروهای آنفولانزا و ضد مالاریا و بیماری های ریوی برای درمان استفاده می شود که هلال احمر آن را با تجویز نسخه پزشکان متخصص در اختیار بیماران قرار می‏دهد. اقلام این بسته درمانی تا این لحظه عبارتند از:

۱- تاوانکس یا لووفلوکساسین (Levofloxacin) 1200. بیست عدد هر ۱۲ ساعت یک بار

۲-هیدروکسی کلروکین سولفات (Hydroxychloroquine) 400 بیست عدد هر ۱۲ ساعت یک بار

۳-تامی فلو (Tamiflu) 75، به تعداد ۱۴ عدد هر ۱۲ ساعت

۴- کپسول ژل نرم ژلوکافین ۱۵ یک بسته هر ۱۲ ساعت

(برای پرهیز از تداخل دارویی هر یک از این داروها باید در راس ساعات متفاوتی استفاده شوند. مثلا یکی در ساعت ۹ صبح و بعد ۹ شب و بعدی در ساعت ۱۰ صبح و بعدی در ۱۰ شب و غیره.)

اگر بیمار دارای مشکل ریوی حاد شده باشد ۳ عدد آمپول سفتریاکسون از طریق سرم و بسیار آرام و قطره ای در سه روز متوالی به او تزریق می شود. بازهم لازم به تذکر است که این داروها فقط بر مبنای تشخیص پزشک متخصص به بیماران تجویز می شود.