یک حقیقت تحریک آمیز اما ساده و ابتدایی در مورد کمونیسم و ردیه ای بر قیاس دروغین آن با «تمامیت خواهی»

به اشتراک گذاشتن
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نوشته باب باب آواکیان ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰

ترجمه و انتشار از حزب کمونیست ایران (م ل م)

یادداشت سردبیران نشریه «انقلاب»: آن چه می خوانید بخش دوم از مقاله ای است که قبلاً تحت این عنوان منتشر شده: «باب آواکیان در مورد استیضاح ترامپ، جنایت های آمریکا علیه بشریت، لیبرال ها و دروغ ها، حقایق تحریک آمیز اما عمیق»(۱) . در این جا، عنوان متفاوتی به آن داده شده است.

مرسوم است که کمونیسم به عنوان «تمامیت خواهی» نفی شود. اما در واقعیت چیزی به نام تمامیت خواهی وجود خارجی ندارد و هیچگاه در روسیه یا چین و در هیچ نقطۀ دیگر، جامعه ای مطابق چیزهایی که هانا آرنت در کتاب «مبادی توتالیتاریسم» بر شمرده و منبع اصلی و «کتاب مقدس» جریان های به اصطلاح «ضد تمامیت خواهی» است، وجود نداشته است.

همانطور که من به طور گسترده تحلیل کرده ام، «توتالیتاریسم» {تمامیت گرایی} یک نظریۀ کاملاً غیرعلمی و در واقع  ضد علمی است و توسط روشنفکرانی که توجیه گر سیستم سرمایه داری امپریالیستی که سیستم قساوت پیوسته و دائمی است، طرح و ترویج شده است و هدفش آن است که توجه مردم را از جنایت های گسترده و دائمی که این سیستم علیه بشریت مرتکب می شود منحرف کند و ضدیتِ غیر عقلانی با انقلاب و به ویژه انقلاب کمونیستی را تقویت کند.(۲) حتا یک نفر هم نباید این به اصطلاح «تئوری» را جدی بگیرد اما متاسفانه به طرزی گسترده نوعی «حکمت مقدس» تلقی می شود و این امر به خودی خود شاهدی بر یک واقعیت تلخ است و آن این که تعداد کسانی که با کمال میل حاضرند خود را با سیستم سرمایه داری امپریالیستی سازگار کنند (از جمله کسانی که خود را «لیبرال» می دانند) بیش از اندازه زیاد است و این در حالی که شالودۀ این سیستم بر استثمار بیرحمانۀ میلیاردها انسان در سراسر جهان، از جمله میلیون ها کودک استوار است و از طریق سرکوب وحشیانه و خشونت ویرانگر گسترده اعمال می شود.

در رابطه با تجربه تاریخی کمونیسم و ​​ارتباط آن با رهایی بشریت، روش و رویکردی علمی مورد نیاز است و مانند مقاله ای که تحت عنوان «تحریف فاشیستی و پاسخ کمونیسم نوین» در وبسایت حزب کمونیست انقلابی آمریکا (RCP)  منتشر شده است، باید گفت:  

«بی تردید تجربۀ جوامع سوسیالیستی در مسیر کمونیسم، مثبت و الهام بخش بوده است. اما هم زمان، به طور ثانوی دچار مشکلات و خطاهای واقعی بود که برخی از آنها به واقع ناراحت کننده اند. باب آواکیان در آثار متعدد و در طول بیش از چهل سال گذشته، تاریخ واقعی جنبش کمونیستی را به طور علمی مورد بررسی انتقادی قرار داده است که شامل مشخص کردن دستاوردهای عظیم آن تجربه و همچنین شناساییِ خطاهای ثانوی اما قابل ملاحظه و جدی و شکست های وخیم آن می باشد. … این بررسیِ علمی همراه بوده است با درگیر شدن در بسیاری از حوزه های مهم دیگر تلاش های بشری و بیرون کشیدن درس های ضروری از آنها برای انقلاب کمونیستی که دقیقاً منتهی به سنتزی شده است که در کمونیسم نوین تجسم یافته است. بله، کمونیسم نوین کسانی که آن را قبول کرده و به عنوان روش علمی زنده به کار می برند را قادر می کند که بسیار بهتر از گذشته عمل کنند.»

توضیحات:

۱- Bob Avakian On Impeachment, Crimes Against Humanity, Liberals And Lies, Provocative And Profound Truths

۲- باب آواکیان در کتاب «دموکراسی: آیا بهتر از این نمی توانیم؟» به طور جامع خصلت ضد علمیِ نظریۀ «تمامیت گرایی» را نقد و رد کرده و نشان داده است که مصرف اولیۀ این نظریه دقیقا تقویت ضد کمونیسم خِرَد-ستیز بوده است

لینک های زیر را دنبال کرده، بخوانید و تماشا کنید:

@TheRevcoms    www.revcom.us          youtube.com/TheRevComs

باب آواکیان (BA) مهمترین متفکر و رهبر سیاسی در جهان امروز است.