قهرمانی برای زمانه ما

به اشتراک گذاشتن
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

لاری اورست

از نشریه آتش شماره ۱۲۳. بهمن ۱۴۰۰

 توضیح آتش: این سخنرانی لاری اورست از فعالین کارزار «کمپین بین المللی فراخوان اضطراری آزادی فوری زندانیان سیاسی ایران» در برنامه این کارزار در تاریخ ۹ ژانویه ۲۰۲۲ است که توسط یکی از فعالین کمپین در اختیار نشریه آتش قرار گرفته است.

نرگس محمدی که بیش ازپنج سال از عمرش را به دلیل فعالیت های حقوق بشری خود در زندان گذرانده بود، حتی با اینکه می دانست احتمالا پس از آزادی مجددا دستگیر خواهد شد، قهرمانانه سکوت نکرد و به مبارزه اش ادامه داد. در نتیجه در نوامبر گذشته به ۸۰ ضربه شلاق تهدید شد. سپیده قلیان روزنامه نگار به دلیل گزارش مبارزه کارگران نیشکر به زندان افتاد و با آگاهی به اینکه ممکن است با اتهامات بیشتر و زندانی شکنجه و حتی با مرگ روبرو شود، اما باز هم به علت گزارش قهرمانانه خود در مورد رفتار وحشیانه با زنان در «جهنم فراموش شده» زندان بوشهر دستگیر شد.

وکلای انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران قهرمانانه از کسانی که توسط رژیم مورد تعقیب و بازداشت قرار گرفته بودند، دفاع کردند. آنها به خوبی میدانستند که ممکن است در مرحله بعد خودشان تحت تعقیب قرار بگیرند. افرادی مانند نسرین ستوده وکیل حقوق بشر که در هفتم اوت به سیاه چالهای ایران انداخته شد.

این قهرمانی برای زمانه ما است. قهرمانی و یا شجاعتی است که توسط زنان زندانی به دلیل مخالفت با بردگی مردسالارانه به نمایش گذاشته شد. توسط اقلیت های قومی و مذهبی که به دلیل مبارزه با تبعیض مورد خشونت قرار می گیرند. به فعالین محیط زیست که به دلیل حفاظت از محیط زیست زندانی شده اند. هنرمندان و روشنفکرانی که به دلیل اندیشیدن، آفرینش هنری و ادبی و صحبت کردن مورد اذیت و آزار قرار می گیرند. کارگران اعتصابی و معترض که با سرکوب های خشونت آمیز مقابله می کنند و انقلابیونی که به علت مبارزه برای رهایی بشریت به زندان افتاده اند. بسیاری از این قهرمانان شکنجه شده اند، در سلولهای انفرادی محبوس می شوند، از حقوق قانونی و کمکهای پزشکی محروم شده اند و پس از محاکمه های ساختگی در دادگاه های نمایشی محکوم شدند که در آنها از همان ابتدا احکام مشخص است و بعد دنبال مدرک می گردند. با این حال آنها مبارزه را ادامه می دهند. این قهرمانی لازمۀ مبارزه علیه بی عدالتی و برای جهانی بهتر است و این قهرمانی است که پتانسیل آن دنیای جدید را نشان می دهد. این قهرمانی نه فقط برای تحسین بلکه برای یادگیری از آن و اشاعه و گسترش آن هم هست. این قهرمانی است که باید از آن دفاع کرد و برای آن مبارزه کرد.

جمهوری اسلامی با زندانی کردن افراد مسئول، شجاع و دوراندیش، می کوشد که آینده ایران را به بند بکشد. ما نباید اجازه بدهیم که چنین اتفاقی بیفتد. زندانیان سیاسی ایران را فوری آزاد کنید! هدف کمپین ما چیزی کمتر از آن نیست. این همان چیزی است که کمپین بین المللی اضطراری به دنبال آن است و نه چیزی کمتر از آن. من از همه دعوت می کنم به آن بپیوندید و آن را گسترش دهید.

واقعا چگونه می توانیم زندانیان سیاسی ایران را آزاد کنیم؟ با افشای جنایات جمهوری اسلامی و نشان دادن حقانیت زندانیان به میلیونها نفر در سراسر جهان به شکل روزافزون. با به صحنه آوردن صداهای برجسته برای درگیر شدن در این نبرد و ایجاد یک فریاد جهانی برای محکوم کردن و به دادگاهی و محاکمه کردن این رژیم. با تضعیف کردن مشروعیت آن و تقویت کردن مبارزات مردم علیه آن. ما قبلا شواهدی را دیده ایم که تلاشهای جهانی ما و اعضای خانواده و حامیان زندانیان و فعالین حقوق بشر، نویسندگان و گروه های حقوقی و سایرین اهمیت دارد و یا تاثیرگذار بوده است. مقامات رژیم از شهرت جهانی برخی زندانیان شکایت کرده اند. ما شنیده ایم که روحیه زندانیان با تماشا کردن و یا شنیدن جلسات کمپین اضطراری آزادی فوری زندانیان سیاسی و سایر تلاش ها تقویت شده است.

پس از قتل وحشیانه جرج فلوید همه ما دیدیم که اقدامات میلیونها نفر در سراسر جهان می تواند چه تاثیر قدرتمندی بر نحوه تفکر و عملکرد مردم داشته باشد. هزاران نفردر سراسر جهان به کمپین اضطراری واکنش مثبت نشان داده اند، اما برای رهایی زندانیان سیاسی که زندگی شان بر لبۀ تیغ این رژیم شرور و قاتل است، ما باید کمپین و مبارزات خود را به سطح بالاتری ببریم. از همین حالا و در سال جدید بسیاری از افراد دیگر باید به کمپین ما بپیوندند. آنها باید به جمع آوری هزاران دلار مورد نیاز برای تبلیغ این کمپین و افشای وضعیت اضطراری وحشتناک در سراسر جامعه کمک کنند. این باید به موضوعی تبدیل شود که نتوان آن را نادیده گرفت که میلیونها نفر دیگر درباره آن میدانند و حس میکنند که به الزام به حرکت در این مسیر قرار گیرند.

برای اینکه این اتفاق بیافتد و برای هر امیدی به دنیای بهتر، مردم اینجا در دل هیولای امپریالیستی نباید اول به خود و کشورشان فکر کنند. بلکه در ابتدا می بایست به انسانیت و کره زمین بیاندیشند. از جمله با عواقب و معضلاتی که کشور آمریکا بر مردم ایران تحمیل کرده است. این امر به ویژه در حال حاضر، زمانی که طبل جنگ بار دیگر به صدا درآمده است و در حالی که ایالات متحده و اسرائیل در حال بحث و گفتگو هستند که آیا در صورت شکست مذاکرات هسته ای با ایران، حمله کنند یا نه؟ یعنی چگونه انحصار هسته ای خود را برای خفه کردن و کنترل خاورمیانه و جهان حفظ کنند. به همین دلیل است که کمپین بین المللی اضطراری اعلام می کند که ما بر اساس منافع بشریت عمل می کنیم نه بر مبنای خواسته ها و برنامه های قدرت های مرتجع جهان. و اینکه ما در ایالات متحده مسئولیت ویژه ای داریم که به طور گسترده علیه سرکوبهای وحشیانه توسط جمهوری اسلامی متحد شویم. همچنین فعالانه با هر گونه حرکت جنگی دولت ایالات متحده که درد و رنج غیرقابل تحمل بیشتری را برای مردم ایران همراه خواهد داشت، مخالفت کنیم. در اینجا نکته مهم دیگر این است که ما به هیچوجه با جانبداری از این و یا آن ستمگر هرگز نخواهیم توانست زندانیان سیاسی را آزاد کنیم و یا به بی عدالتی و ظلم پایان دهیم. آمریکا برای منافع مردم جهان نمیجنگد و یک نیرو در جهت عدالت جامعه بشری نیست. همچنین جمهوری اسلامی ایران آلترناتیو ضد امپریالیستی علیه سرمایه داری جهانی و امپراطوری آمریکا نیست.

درک من از برخورد جهانی بین بنیادگرایی اسلامی و امپریالیسم غربی توسط تحلیل مهم باب آواکیان رهبر انقلاب و نویسنده کمونیسم نوین شفاف تر شده است. تضاد میان دو نیروی منسوخ امپریالیستی و بتیادگرایی اسلامی. این دو قطب ارتجاعی همدیگر را تقویت می کنند حتی در حالی که با هم مخالف هستند. اگر طرفدار هر یک از این منسوخ ها باشید، در نهایت هر دو را تقویت خواهید کرد و از میان این دو نیروی منسوخ، این ایالات متحده است که خسارت بزرگتری را وارد کرده و تهدید بزرگتری برای بشریت ایجاد کرده است. ما می توانیم به سراسر خاورمیانه از لیبی گرفته تا عراق و افغانستان نگاه کنیم و شواهد مخربی از این دینامیسم وحشتناکی که باب آواکیان شناسایی می کند را دیده و نیاز فوری برای خروج از آن را ببینیم.

کمپین بین المللی اضطراری برای آزادی فوری زندانیان سیاسی، کمپینی برای عدالت و انسانیت مشترک ما است. ما می خواهیم موانع بین مردم را بشکنیم و از سدها و مرزها عبور کنیم و بخشی از مبارزه برای راه دیگری باشیم. مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی ایران بخشی از ساختن این روحیه انترناسیونالیستی است که جهان دیگری می تواند به وجود آید. دنیایی که درآن زنان، نه کالاهای جنسی هستند و نه ماشین فرزندآوری. جهانی که طبیعت در آن دارای ارزش است نه مکانی برای غارت. جهانی که روابط بین بخشهای مختلف سیاره ما دیگر با سلطه و خشونت تعیین نمیشود. به عبارت دیگر جهانی بدون حکومت امپریالیستها یا بنیادگراهای اسلامی، جهانی بدون ظلم و استثمار.

بنابراین ما برای کمک به آزادی پرندگان در قفس همان زندانیان سیاسی ایران، میجنگیم تا بتوانند اوج بگیرند و آواز بخوانند. تا همه با هم در مبارزه مشترکی برای آینده ای شایسته انسانها اوج بگیریم و آواز بخوانیم. به ما بپیوندید.

۹ ژانویه ۲۰۲۲