روز جهانی زن! زنجیرها را بگسلیم! خشم زنان را به مثابه نیروی قدرتمندی در خدمت انقلاب، رها کنیم!

به اشتراک گذاشتن
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

REVCOM.US

روز جهانی زن در آرژانتین. ۲۰۱۸    Photo: AP

در چند سال گذشته میلیون ها زن در سراسر دنیا با قیام های خیره کننده به پا خاسته اند. در شهرهای بزرگ خیابان ها را به تسخیر درآورده و در روستاها میادین را فتح کرده اند و خشم خود را نسبت به کلیۀ شکل هایی که زنان در گوشه و کنار جهان تحقیر شده و آزار می بینند و صرفا به علت آنکه مونث به دنیا آمده اند، موجوداتی کمتر از انسان تلقی می شوند، نشان داده اند.

اشتیاق زنان به رهایی از سنت های ستم گرانۀ سنگینی که زندگی شان را ویران، جسم شان را شکسته و روحشان را در هم می کوبد، مثل خشمی سوزان فوران کرده و به طرز عجیبی احساس نشاط و شادی برانگیخته.

در آمریکای لاتین، زنان در اعتراض به فراگیریِ زن کشی به سمت کاخ روسای جمهور راهپیمایی کرده اند. در اوکساکای مکزیک آوازی در باره زنان ناپدید شده که برای تجارت ربوده شده یا کشته شده اند، ساخته شده که کلامش این است: «بگذار دولت و آسمان ها به خود بلرزند، بگذار قضات و مقامات دادگستر تشنج بگیرند، زیرا ما دیگر آرام نیستیم! آنها در دال ما ترس کاشتند اما امروز بال پرواز داریم»

شهر مکزیک: معترضین ضد خشونت جنسیتی بر دیوارهای کاخ ریاست جمهوری به نشانۀ خون، رنگ قرمز پاشیده و نوشته اند: «دولت زن کش». ۱۴ فوریه ۲۰۲۰. Photo: AP

در لندن، یکسال پس از یک تجاوز بسیار بیرحمانه، پلیس به زنانی که برای اعتراض به خیابان آمده بودند حمله کرد. به آنان گفت در خانه بمانید و هنگام خروج از خانه با خود آژیر تجاوز حمل کنید. هنگامی که معلوم شد این کثافت ها بین خودشان عکس ها و پیامک های زدن زنان و تجاوز به آنان را به اشتراک می گذاشتند، زنان به ایستگاه پلیس چارینگ کراس برگشتند و هزاران آژیر تجاوز را به سمت پلیس پرتاب کردند.

در لهستان، زنان به سمت کلیسای کاتولیک راهپیمایی کردند و کارآن را مختل کرده و بر روی درهای آن رخت آویز چسباندند: به نشانه آنکه زنان در شرایط غیرقانونی بودن سقط جنین، جانشان را از دست داده اند. زنان از اینکه کلیسا در ازای لغو حق سقط جنین، از حزب فاشیستی قانون و علت حمایت کرده بود، عصبانی بودند. قانونی که از دهه ۱۹۳۰ در لهستان وجود داشت و مرتبا تقویت شده بود.

زنان لهستان به نشانه اعتراض لباس های فیلم «سرگذشت ندیمه» را در مقابل کلیسا بر تن کرده اند. اکتبر ۲۰۲۰

زمستان سال ۲۰۲۲ در ایالات متحده آمریکا، «برای حق سقط جنین به پا خیز!» فراخوان جنبشی برای ممانعت از حرکت دیوان عالی در لغو قانون حق سقط جنین داد. این قانون از سال ۱۹۷۳ جزو حقوق اساسی بود. جنبش «برای حق سقط جنین به پا خیز!» موج سبز آمریکای لاتین را به آمریکای شمالی آورد و شعارهای حق طلبانۀ «سقط جنین بی قید و شرط» و «مادریت اجباری، بردگی مونث است» را پیش گذاشت. ده ها هزار نفر که عمدتا از نسل جوان بودند به آن جواب دادند و  در سراسر کشور به خیابان ها آمدند. «برای … به پا خیز!» خلاف جریان حزب دموکرات و جنبش های رسمی زنان حرکت کرد. زیرا آنها برای بعد از الغای حق سقط جنین نقشه ریزی می کردند.

اعتراضات برای حق سقط جنین به پا خیز!

از سپتامبر سال ۲۰۲۲، خیزشی سراسر ایران را در بر گرفت که در واکنش به مرگ مهسا ژینا امینی ۲۲ ساله بود که به دست گشت ارشاد که پلیس حجاب اجباری است به جرم بدحجابی به قتل رسید. مردم ایران، ترس ها را کنار زدند و به خیابان آمدند و قوانین شریعت (قوانین بنیادگرای اسلامی) جمهوری اسلامی را زیرپا گذاشتند. زنان جوان با شجاعت، حجاب ها را با رقص های زیبا در ملاء عام سوزاندند. زن و مردم بی هراس از بیرحمی، زندان و اکنون اعدام معترضین به خیابان آمدند. این خیزش تداوم یابد یا در انتظار سربلند کردن دیگری فروکش کند، اما یک چیز غیرقابل انکار است و آنهم قدرت و برجستگی خیزش زنان ایران است که فراخوان مرگ رژیم اسلامی را دادند. این رژیم مشروعیت خود را در میان میلیون ها نفر از دست داده است.

زنان ایران بدون حجاب دور آتش می رقصند. بندر عباس، هرمزگان. ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲. عکس از توییتر@Shayan86

ما مجبور نیستیم این طور زندگی کنیم: شانس چیزی بسیار بهتر را داریم!

ستم بر زنان به مدت هزاران سال عمیقا در سنت های پدرسالاری بافته شده و در تمام جوامعی که تحت سلطه طبقات استثمارگر بوده اند، از یکی به دیگری منتقل شده است. اما حقیقت علمی این است: ما در دوران فوق العاده ای در تاریخ بشر زندگی می کنیم که می توانیم و امکانش هست که به ورای تمام این ها برویم: به ورای شرایطی برویم که انسانیت کامل زن انکار می شود.

ما در زمانۀ تغییرات سریع اقتصاد، گلوبالیزاسیون امپریالیستی هستیم که در مقیاس کلان زنان را به اشتغال درآورده است. این تغییرات، خانواده سنتی و نقش های سنتی جنسیتی را که بخشی از سوخت و ساز سیستم سرمایه داری است، متزلزل کرده است. جایگاه زنان دیگر در خانه نیست وقتی که بیش از ۵۰ درصد آنها در حال حاضر بیرون از آن کار می کنند. این تغییرات به زنان استقلالی هرچند محدود اما واقعی داده است، آنان را به گرداب جهان بزرگتر کشیده است و احساس امکان تغییر وضع را به آنها داده است. خانواده سنتی و نقش جنسیتی سنتی عوامل ثبات آفرین و منسجم کنندۀ کلیدی در تمام جوامع مبتنی بر ستم و استثمار بوده است. در تمام جهان شاهد یک واکنش شنیع و انتقام جویانه از سوی حکومت ها، نهادها و همه کسانی هستیم که از هرچه مستقل تر شدن زنان، احساس خطر می کنند. تعرض جنسی، تجاوز، خشونت و خصومت نسبت به زنان در حال افزایش است. جمهوریخواهان فاشیست با قدرت در حال پیشروی به سمت تئوکراسی هستند تا سقط جنین، کنترل بارداری و حقوق ال.جی.بی.تی.کیوها و حتا طلاق را غیرقانونی کنند. این حرکت همراه بوده است با تشدید خشونت علیه زنان و کسانی که جنسیت متفاوت دارند.  

برخورد بر سر این که زنان و جامعه به عقب کشیده خواهند شد یا به جلو حرکت خواهند کرد با شدت تمام در سراسر دنیا در جریان است. باب آواکیان با نگاه به همه این روندها و در مراحل اولیه این روندها در ۴۰ سال پیش نوشت: «اصلا نمی توان تصور کرد که این مساله بتواند بجز از طریق رادیکال ترین راه حل شود … مساله ای که باید تعیین شود این است: آیا به شکل رادیکال ارتجاعی حل خواهد شد یا رادیکال انقلابی. آیا به معنای اعمال با قدرت تر این زنجیرهای بردگی خواهد بود یا اینکه تعیین کننده ترین حلقه های این زنجیر شکسته شده و امکان تحقق محو کامل کلیۀ شکل های بردگی باز خواهد شد.

باب آواکیان در اثر بزرگش برای این زمان و در این کشور با عنوان «آینده ای بسیار وحشتناک یا حقیقتا رهایی بخش: بحران عمیق، شکاف های عمق یابنده، چشم انداز جنگ داخلی – و انقلابی که فورا لازم است؛ شالوده ای ضروری، نقشه راهی پایه ای برای انقلاب» تشریح می کند که چگونه طبقه حاکمه و کل کشور به طرز آشتی ناپذیری شکاف برداشته اند. هیچ بازگشتی به گذشته ایده آلی که هرگز در این کشور وجود نداشت، ممکن نیست. این کشوری است که بر بردگی، جنوسید، و پدرسالاری بنا شده است. بافت این کشور و آن طور که تا کنون توسط طبقات حاکمه اداره شده است و زندگی ای که مردم این کشور به آن عادت کرده اند، در حال از هم دریده شدن است. و تحقیر و ستم بر زنان و انکار انسانیت کامل شان، یک نشانه و عاملی مرکزی در این است که آیا زنجیرهای ستم مانند طناب دار محکمتر خواهد شد یا اینکه درهم شکسته شده و پرتاب خواهد شد.

یکسال پیش در ایالات متحده آمریکا، زنان حق قانونی به سقط جنین داشتند. امروز ندارند! از دست دادن حق سقط جنین یک شکاف بزرگ در بافت این کشور است. شکاف های بیشتر در راه است. این آینده ای به طرز وحشتناک و هیولایی ستمگرانه است، جهتی است که جامعه در آن می تازد. مگر اینکه … مگر اینکه … جنبشی برای یک انقلاب واقعی ساخته و سازمان دهی شود با این هدف که یک جامعه بنیادا نوین و بسیار بهتر ایجاد کند که درها را به روی رهایی زنان و تمام بشریت باز خواهد کرد. 

سوال های عمیق در مقابل میلیون ها نفر قرار می گیرد: چرا این اتفاق دارد می افتد؟ آیا باید این طور بشود؟ آیا دنیا می تواند جور دیگری باشد؟ این روز جهانی زنان در سال ۲۰۲۳ بخشی کلیدی از تدارک برای انقلاب است و باید این حقیقت را جلوی مردم بگذاریم که راهی برای برون رفت از این دیوانگی هست. باب آواکیان رهبر این راه است. در کلوب انقلاب، سازماندهی هست. هر هفته در وبسایت و شوی هفتگی «انقلاب نه چیزی کمتر» رهنمود داده می شود.

در روز جهانی زن بخشی ازاین انقلاب باشید. به ما بپیوندید که انقلاب را روی نقشه بگذاریم. خشم زنان را به مثابه نیروی قدرتمندی برای انقلاب برانگیزیم.

در روز جهانی زن در آمریکا دست به این فعالیت ها بزنید:

  1. Organize or join with manifestations of celebration and fury on March 8 and spread the revolution. Get a friend and hold a sign, hang a banner, organize a theatrical flash mob, do a bold action. DM @TheRevcoms
  2. Los Angeles, California—March and celebration March 11, Venice Beach, 2 pm, Venice Boardwalk Pacific and Winward.
    Chicago—Wednesday March 8—rally and march. Meet at State and Jackson, 3 pm
    Chicago—Saturday March 11. IWD program at the Revolution Club Organizing Center 1857 E 71st 3 pm-5 pm.
    New York—Saturday March 11, Revolution Books, New York, 437 Malcolm X Blvd./Lenox Avenue@ 132nd Street, New York, NY 10037. Time TBA
  3. More cities TBA.
  4. Watch, spread, and help fund The RNL Show which will be covering this and continuing to bring you the BA Interviews.
  5. Get people together in your house, in your neighborhood, on your campus, in your city to watch Up Close and Personal with Bob Avakian: Heart and Soul & Hard-Core for Revolution.