حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی… بار دیگر تهدیدهای آمریکا علیه ایران بالا می گیرد!

به اشتراک گذاشتن
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

نشریه انقلاب ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹- اول مهر ۱۳۹۸

ترجمه از مترجمین حزب کمونیست ایران (م ل م

این هفته ایالات متحده آمریکا برای کمک به «دفاع» از عربستان در مقابل ایران، سربازان خود را به این کشور فرستاد. این گام دیگری در جهتی است که به جنگ منتهی می شود. باید روشن باشیم که:

جنگ در خلیج فارس که احتمالا ایران، عربستان و اسراییل را با یا بدون حضور آمریکا درگیر خواهد کرد، فاجعه ای برای مردم آن منطقه بوده و می تواند جرقۀ جنگی بزرگتر و حتا دهشتناک تر را در جهان بزند. این خطر از خواست آمریکا به اعمال سلطۀ استراتژیک بر آن منطقه، فوق استثمار مردم آن و غارت منابعش سرچشمه می گیرد. این سلطه و غارت خشونت بار کاملا ناعادلانه است!

با تشدید حملۀ اقتصادی و سیاسی رژیم فاشیستی ترامپ/پنس خطر جنگ افزایش یافته است. این رژیمی است که رهبرش آشکارا تهدید کرده که در جنگ های منطقه ای از سلاح های هسته ای استفاده خواهد کرد و حتا گفته است که در صورت بروز جنگ، ایران را از روی صفحۀ زمین «پاک» خواهد کرد. کسانی که در آمریکا زندگی می کنند وظیفۀ خاصی دارند تا با این حرکات جنگ طلبانه مخالفت کرده و توده های مردم را بسیج کنند تا خواهان شکست کلیۀ حرکاتِ مشابه آمریکا شوند. توده های مردم اینجا همچنین باید نسبت به وجود حزب کمونیست ایران (مارکسیست – لنینیست – مائوئیست) آگاه شده و در حمایت از آن بسیج شوند. این حزبی است که سنتزنوین کمونیسم را که توسط باب آواکیان تکامل یافته در دست گرفته و برای سرنگونی طبقۀ حاکمۀ خود فعالیت می کند.

برخی پیش زمینه ها

شنبه ۱۴ سپتامبر دو مجتمع نفتی مهم عربستان سعودی مورد حمله واقع شده و به شدت صدمه دیدند. گزارش شده است که در نتیجۀ این صدمات تولیدات نفتی عظیم عربستان موقتا متوقف شد. عربستان سعودی و نفت آن مهره هایی کلیدی در امپراتوری امپریالیستی آمریکا و به طور کلی در نظام سرمایه داری جهانی هستند و ناتوانی آمریکا در «حفاظت» از موکلِ دیکتاتوری اش در عربستان سعودی چهره ای ضعیف از امپراتوری آمریکا ترسیم و دشمنان دیگرش را تشویق می کند که علیه وی به حرکت در آیند.

بلافاصله پس از این حمله، نیروهای حوثی در یمن که تحت الحمایۀ ایران هستند مدعی شدند به تلافیِ تعرض نظامی ای که عربستان و امارات متحدۀ عربی در چهار سال و نیم گذشته در یمن پیش برده اند، با ده پهباد به تاسیسات نفتی عربستان حمله کرده اند. جنگ عربستان و امارات متحده عربی در یمن تا کنون ۸۵۰۰۰ کودک را کشتار کرده و ۱۴ میلیون یمنی را  تا مرز مرگ و میر از گرسنگی رانده و کل این جنگ با پشتوانۀ کامل ایالات متحده و قدرت های اروپایی پیش رفته است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا ایران را مقصر این حمله دانست و آن را یک «اقدام جنگی» خواند. او مدعی شد که حوثی ها توان نظامیِ چنین حمله ای را ندارند. مقامات آمریکایی گفته اند که این حمله از شمال و سمت ایران آمده است و نه از یمن که در جنوب است. عربستان سعودی هم ایران را مقصر دانست و قطعات موشک استفاده شده در حمله را که ساخت ایران است نمایش داد اما نگفت حمله از کجا انجام شده است. 

ترامپ هم گفت که احتمالا ایران مقصر است و «سلاح های آمریکا پر و آمادۀ شلیک» در نبرد هستند.

ایران هرگونه دخالت در این حمله را رد کرده و هشدار داده است که اگر آمریکا دست به حمله بزند یک «جنگ تمام عیار» به راه خواهد افتاد. هنوز در مورد اینکه چه کسانی این حمله را انجام داده اند هیچ سند و مدرک مسلمی بیرون داده نشده است.

روز شنبه بیستم سپتامبر، ترامپ علاوه بر وضع تحریم های اقتصادی و مالی جدید بر نظام بانکی ایران دستور گسیل چند صد سرباز آمریکایی به منطقه از جمله به عربستان سعودی را هم داد. وی با این اقدام، جنگ اقتصادی علیه ایران از طریق تحریم های ظالمانه را افزایش داده و تهدیدها و مانورهای نظامی را هم پشتوانۀ آن قرار داده است (رجوع کنید به مقالۀ «آمریکا: این متجاوز دروغ گو و عهد شکن در خلیج فارس»)[۱]

اوضاع خطرناک و غیرقابل پیش بینی است. ترامپ بر فشار و تحریکاتش علیه ایران می افزاید و اعلام می کند که ایالات متحده اکنون یک ارتش «کاملا به روز شده» دارد که شامل «سلاح های هسته ای جدید» است و هشدار میدهد که «سطح کنونیِ توان  هسته ایِ آمریکا بی سابقه است» (و ایران فاقد سلاح هسته ای است).

متجاوز واقعی ایالات متحده است

فارغ از این که چه کسانی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی حمله کرده اند و حتا با وجود آن که جمهوری اسلامی ایران یک رژیم ارتجاعی است، واقعیت آن است که صحنۀ درگیری های کنونی در خاورمیانه را ایالات متحده آمریکا به وجود آورده است. [۲]

ایالات متحده هم تحت رهبری دموکرات ها و هم جمهوری خواهان همواره جهنم های انجیلی در کشورهای خاورمیانه به پا کرده است. تاریخا کنترل خاورمیانه و منابع عظیم سوخت فسیلی آن کلید سلطۀ  آمریکا و نظام سرمایه داری امپریالیستی آن بوده است. این نوع جنگ ها و تجاوز ها بخشی از سوخت و ساز و ماهیت و کارکرد سرمایه داری امپریالیستی می باشند؛ این سیستم اصلاح ناپذیر است و باید آن را سرنگون کرد تا بشریت از این آفت خلاص شود. (برای تشریح این مساله به سخنرانی باب آواکیان «چرا به یک انقلاب واقعی نیاز داریم و چگونه واقعا می توانیم انقلاب کنیم؟» بخش «جنگ های امپراتوری، ارتش های اشغال گر و جنایت علیه بشریت» مراجعه کنید)[۳]

در ماه مه ۲۰۱۸ رژیم ترامپ- پنس آمریکا را از پیمان هسته ای {برجام} که توسط اوباما، میان ایران و آمریکا و دیگر قدرت های جهانی مذاکره شده بود بیرون کشید و مجددا تحریم های اقتصادی و مالی سختی را بر ایران اعمال کرد. این بخش از طبقۀ حاکمۀ آمریکا و متحدین اسراییلی و سعودی اش معتقدند که پیمان هسته ایِ اوباما با ایران به ایران «جواز عبور» میدهد تا به تلاش هایش ادامه دهد و به عنوان یک بازیگر منطقه ایِ جاه طلب نفوذش را گسترش دهد، بر منطقه سلطه جویی کند و با آمریکا در این منطقه که حوزۀ نفوذ آمریکا است، رقابت کند. آنها این معامله را در مهار جاه طلبی های درازمدت ایران برای دست یافتن به سلاح هسته ای ناکافی می دانند.

تحریم های آمریکا مترادف با اعلام جنگ اقتصادی بوده، گلوی جمعیت هشتاد میلیونی ایران را می فشارد، آنان را به گرسنگی رانده و تنبیه جمعی می کند.هدف آمریکا این است که رژیم ایران را تضعیف و بی ثبات کرده یا به زانو درآورد. کارزار «فشار حداکثری» آمریکا رژیم ایران را تحریک کرده که برای تامین منافعش دست به عمل متقابل بزند اما آمریکا آن را «حمله تحریک نشده» می خواند (فارغ از اینکه ایران در حمله به عربستان سعودی درگیر بوده یا خیر).

و اکنون ترامپ سربازان بیشتری به منطقه از جمله به عربستان سعودی فرستاده است و این می تواند «سیم تله ای» باشد که در صورت کشیده شدن جرقۀ جنگ را بزند.

رسانه ها مردم را تعلیم می دهند که همه چیز را بر حسب منافع «ما» (که در واقع منافع آمریکا به مثابه یک قدرت جهانی ستم گر است) ببینند اما منافع مردم اینجا در گروی منافع تمام بشریت و منافع مردم خاورمیانه است و نه در منافع حکام امپریالیست آمریکا یا رژیم ارتجاعی ایران! (رجوع کنید به نشریه انقلاب ۱۶ سپتامبر مقالۀ: «گانگسترها بر سر این که کدام جنایت بیشتر به «منافع ملی» آنها خدمت می کند مناظره می کنند – در مقالۀ نیویورک تایمز تحت عنوان “تاریخ سریِ فشار در جهت حمله به ایران” چه چیزهایی افشا و چه چیزهایی پنهان شده)[۴]

دموکرات ها هیچ جواب و آلترناتیوی ندارند. در واقع برخی از آنها استدلال میکنند که ترامپ باید حمله به تاسیسات نفتی سعودی را با حملۀ نظامی جواب بدهد زیرا در غیر این صورت آمریکا «ضعیف» و «شریک غیر قابل اعتماد» به نظر خواهد آمد. همانطور که قبلا نوشتیم هنگام بسته شدن پیمان هسته ای {برجام} سناتور دموکرات چاک شومر با آن مخالفت کرده و  ضد آن رای داد چون معتقد بود این پیمان در جنبه های هسته ای به اندازۀ کافی علیه ایران سخت گیرانه و مداخله گرانه و تنبیهی نیست و در مورد جنبه های غیره هسته ای مانند فعالیت های ایران برای گسترش نفوذش گفته بود، ایران «تلاشهایش را در ایجاد آشوب در خاورمیانه و شاید ماورای خاورمیانه بیشتر خواهد کرد». حرف های دو پهلوی امپریالیستیِ این سناتور فرقی با حرف های رژیم ترامپ- پنس ندارد!

دموکرات های دیگر نیز هیاهو به راه انداخته اند که حمله به ایران باید توسط کنگره تصمیم گرفته شود. در این جا باید پرسید: چه چیزی در مورد این که مردم آن سوی دنیا زندگی کنند یا بمیرند حق تصمیم گیری به کنگره می دهد ؟

این وضعیت، کسانی را که ماهیت جنایتکارانه و هیولایی تهدیدهای جنگی آمریکا را می بینند به چالش می کشد که با تمام قوا به همه جا، به تظاهرات های محیط زیست، دانشگاه ها و محلات و خیابان، به جلساتی که برای کارزارهای انتخاباتی مزخرف بورژوایی BEB [۵]  برگزار می شوند و … بروند و بر پایۀ شعارهای زیر سخت مبارزه کرده و خط تمایز روشن و قاطعی ترسیم کنند تا این که توده های مردم در طرف درست بایستند و سمت منافع بشریت را بگیرند.

زندگی آمریکایی ها مهم تر از زندگی مردم دیگر نیست! (باب آواکیان. پایه ها. شماره ۵:۷)

نه به جنگ آمریکا علیه ایران!


[۱] America—the Lying, Deal-Breaking Aggressor in the Persian Gulf.

[۲] جمهوری اسلامی ایران در کشوری با جمعیت ۸۰ میلیونی که اکثریتشان شیعه اند یک قدرت منطقه ای مهم در خاورمیانه است. حکام آن به نوبۀ خود ستم گران شروری بوده و کاملا مشتاق تسهیل غارت امپریالیستیِ منابع ایران و مردم ایران هستند به این شرط که سهمی به آنان برسد. اما آنها اغلب با منافع آمریکا و اسراییل در این منطقه ضدیت می ورزند و این کار را مستقیم یا از طریق نیروهای متحدشان در کشورهای دیگر انجام می دهند. ایران قطب مخالفی است که دیگر نیروهای منطقه ای را که آمریکا و اسراییل می خواهند تابع کنند تقویت می کند.

[۳]https://cpimlm.org/wp-content/uploads/2019/05/chera-be-yek-ebghelab.last_.60.pdf

[۴] https://revcom.us/a/613/iran-gangsters-debate-en.html

[۵] BEB Bourgeois Electoral Bowl Shit