عملیات کمین گذاری چریکهای مائوئیست در پرو علیه نیروهای مسلح دولت

به اشتراک گذاشتن
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

برگرفته از سرویس خبری جهانی برای فتح: ۱۴جولای ۲۰۰۳

در تاریخ ۱۰ جولای، در عملیاتی که به گفته مقامات حکومت پرو مهمترین درگیری مسلحانه در ۴ سال اخیر بود، نیروهای گشت ارتش پرو که در حال تعقیب چریکهای مائوئیست بودند به کمین آنها افتادند. یک افسر ارتش، سه نفر از نیروی ویژه ضدچریک، یک افسر نیروی دریائی و دو راهنمای شبه نظامی در این عملیات کشته شدند و ۱۰ سرباز دولت زخمی شدند. این نیرو که با هلیکوپتر در منطقه پیاده شده بود، بخشی از ۲۰ گروهی است که ارتش و نیروی دریائی برای “شکار” مائوئیستها مشترکا بوجود آورده اند. سه گروه از اینها درست در پشت سر چریکهای مائوئیست قرار گرفته بودند که ناگهان یکی از آنها در کمین می افتد و مابقی فرار میکنند. برخی اخبار حکومت پرو حاکی از آنست که نیروهای گشت دولت بر سر راه مائوئیستها تله انفجاری گذاشته بودند که برعکس خودشان توسط شورشیان محاصره شده و با آتش سلاح روبرو میشوند. برخی گزارشات صحبت از این میکنند که درگیری هنگامی رخ داد که یک واحد از سربازان حکومت که به بیرحمی مشهورند برای استراحت توقف کرده بودند. از  میران زخمی شدن مائوئیستها گزارشی درج نشده است و گفته میشود که آنان در این عملیات مقداری اسلحه و فشنگ بدست آورده اند. این درگیری در ارتفاعات جنگلی در منطقه ای بین “انه” و رودخانه “آپوریماک” در ناحیه خوانتا در نزدیکی شمال شرقی آیاکوچو، رخ داده است.

نیروهای مسلح دولت از اواسط ماه ژوئن این منطقه را تحت کنترل و مراقبت ویژه قرار داده بودند. زیرا جنگجویانی که خود را نیروی تحت رهبری حزب کمونیست پرو میدانند، یک کمپ متعلق به یک کمپانی بین المللی که به کارهای ساختمانی و لوله کشی نفت در رشته کوههای آند مشغول است را اشغال کرده بودند. مقامات دولت پرو اظهار داشته اند که چریکها در این عملیات مقدار معتنابهی مواد منفجره و دیگر تجهیزات بدست آورده اند. همچنین حکومت پرو اعلام کرد که چریکها ۷۱  تکنیسین و کارکن این پروژه را اسیر کرده که روز بعد همه شان در سلامت کامل رها شدند.

آخرین عملیات مهم در سال ۱۹۹۹ رخ داد که طی آن سه افسر ارتش و یک خلبان نظامی هنگامی که هلیکوپتر آنها درحال فرود بود کشته شدند. از آن زمان به بعد طبق آماری که اخیرا توسط ارتش پرو انتشار یافته است، چریکها یک رشته عملیات مشتمل بر حمله ناگهانی و کمین گذاری داشته اند. مقامات ارتش پرو میگویند که تنها در ماه ژوئن ۴۱ عملیات صورت گرفته که شامل حضور واحدهای چریک به روستاها و گفتگو با مردم نیز میشود. آنان میگویند قریب به دو سوم این فعالیتها در آیاکوچو و جنگلهای اطراف آپوریماک و هوانکاولیکا انجام شده و بقیه در جنوب و شمال کشور رخ داده است.

آیاکوچو، زادگاه انقلاب پرو بود. در سال ۱۹۸۰ حزب کمونیست پرو جنگ خلق را از آیاکوچو آغاز کرد، انقلاب به سراسر کشور گسترش یافت و به یک جنبش توده ای که در برگیرنده میلیونها دهقان و کارگر و دیگر توده های خلق بود تبدیل شد. مقامات حکومتی میگویند شورش اخیر (آنچه رسانه های پرو آنرا می نامند)، توسط ادامه دهندگان صورت گرفته است. یعنی کسانی که فراخوان پایان جنگ خلق که یکدهه قبل اعلام شد و کسانی از درون حزب کمونیست پرو آنرا پذیرفتند را رد میکنند.

گونزالو (آبیمال گوسمان)، صدر حزب کمونیست پرو، در سال ۱۹۹۲ دستگیر و توسط یک دادگاه نظامی مخفی با قضات نقابدار به حبس ابد و انفرادی محکوم شد. مطبوعات لیما صحبت از برگزاری یک دادگاه غیرنظامی برای او در فاصله ماههای سپتامبر و نوامبر همین سال میکنند. گونزالو از زمان دستگیری و پس از اینکه در یک سخنرانی پر شور حکومت پرو را محکوم کرد و فراخوان ادامه جنگ خلق را داد دیگر هیچگاه اجازه حضور در ملا عام نیافته است. در ماه جولای نمایندگان کمیسیون “حقیقت و توافق” پرو به سلول گونزالو رفتند تا از او ویدئویی تهیه کنند. طبق اظهار مطبوعات پرو، گونزالو این خواسته را رد کرد. به گفته “کاریتاس” عمدتا به این دلیل که او خواستار آنست که بطور زنده در برابر مردم قرار بگیرد و نقطه نظرات خود را بگوید و همچنین طبق گفته نشریه لارپوبلکیای پرو به این دلیل که گونزالو میگوید این کمیسیون میخواهد کشتار افزایش یابنده مردم غیرنظامی توسط ارتش را لاپوشانی کند. دلایل زیادی برای این نگرانی وجود دارد که دادگاه غیرنظامی که میخواهند برای گونزالو برگزار کنند نمایشنامه مضحک دیگری همانند دادگاه قبلی باشد و رهبر بخش عظیمی از مردم پرو و بویژه توده های فقیر را، متهم به “تروریسم” کنند.  باید حکومت پرو را تحت فشار گذاشت تا مجبور شود بگذارد صدر گونزالو و دیگر رهبران اسیر حزب کمونیست پرو خودشان و بدون واسطه با مردم جهان سخن بگویند.