اول ماه مه امسال: شکست برای رژیم و یک پیروزی برای طبقه کارگر و مردم

به اشتراک گذاشتن
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

جموعه ای از گزارشات برگزاری مراسم اول ماه مه

در اول ماه مه امسال جمهوری اسلامی با یک شکست سیاسی بزرگ روبرو شد

در اول ماه مه امسال پس از ۲۵ سال شعار “کارگران جهان متحد شوید” در خیابان ها برافراشته شد

در اول ماه مه امسال سرود انترناسیونال طنین انداخت

در اول ماه مه امسال در  اتحاد کارگر و دانشجو مستحکم تر شد

در اول ماه مه امسال افق زیر و رو کردن نظم کهن و ساختن جامعه ای نوین روشن تر به میدان آمد  ……….هنوز کارهای زیادی مانده که انجامشان به اضطرار  طلب می شود

تحریم انتخابات؛ آغاز اعتصابات

خانه کارگر ورزشگاه آزادی و بیرون شهر را برای برگزاری مراسم اول مه خود برگزیده بود. این مرتجعین در صحن ورزشگاه یک شعار عظیم نصب کرده بودند که “هاشمی، هاشمی حمایتت می کنیم”. اما بهمان نسبت که شعار بزرگ بود حمایت کنندگان انگشت شمار. این روز را خانه کارگر می خواست به روز بیعت با رهبر و رفسنجانی تبدیل کنند اما کارگران هردویشان را هو کردند! در چند سال گذشته هیچ واقعه ای تا این حد انفراد و بی پایگی  رژیم به نمایش نگذاشته بود.

قبل از اجتماع در ورزشگاه آزادی یک تظاهرات چند صد نفره به سمت ورزشگاه راه افتاد.  نیروهای انتظامی سعی می کردند فریبکارانه خود را حافظ کارگران و میهماندار جا بزنند و روز کارگر را تبریک می گفتند و بسته هایی از آب نبات و شکلات را که بر روی آن آرم نیروی انتظامی بود بین مردم تقسیم می کردند. پلاکاردهای بزرگ حمایت از رفسنجانی و کاندیداتوری آن خیلی ها را عصبی کرده بود. اما کارگران و دانشجویان آگاه این بساط را بهم زدند و مراسم تبدیل به یک افتضاح بزرگ برای رژیم و خانه کارگر شد. شعارهائی که در بیرون می دادند ناقوس مرگ خانه کارگر و اول ماه مه دولتی و بساط انتخابات بود: تحریم انتخابات؛ کارگر ، دانشجو ، معلم اتحاد اتحاد؛ آزادی تشکل حق ماست؛ اعتصاب اعتصاب حق ماست. هنگامی که مراسم شروع شد سخنران دولتی شعارهای دل خواه کارگران را با شعارهای حمایت از رژیم مخلوط می کرد و از کارگران می خواست که دست بزنند. کارگران هم هر بار شعاری باب دلشان بود دست می زدند و وقتی به شعارهای مربوط به حمایت از رهبر و رفسنجانی می رسید هو می کردند. عده ای از کارگران شعارهائی مانند رفراندوم رفراندوم راه نجات مردم را می دادند. همچنین گفته می شود یک نفر عکس مریم رجوی را بالا برد که نیروهای امنیتی تلاش به دستگیری اش کردند اما کارگران مانع از دستگیری وی شدند. همه اینها نشان دهنده جو جامعه و فعال شدن گرایشات گوناگون طبقاتی است تا مهر خود را بر سمت و سوی آینده جامعه بکوبند. گفته می شود که قرار بود رفسنجانی در این مراسم برای کارگران سخنرانی کند و کاندیداتوری اش را اعلام کند اما وقتی دید هوا پس است دمش را روی کولش گذاشت و برنامه اش را لغو کرد. این وضع نشان داد که رژیم حتا در میان عده ای از کارگران که هر ساله در مراسمش باعث حفظ آبروی آن می شدند از آن رویگردان شده اند و کارگرانی که بخاطر ترس و مرعوب شدن گردن به اوامر خانه کارگری ها می گذاشتند دیگر حاضر نیستند ادامه دهند. اول ماه مه امسال یک شکست سیاسی بزرگ برای رژیم بود. مراسمی که خودش برگزار کرده بود تبدیل به عزای  رژیم شد. این روند بسرعت برق گسترش خواهد یافت. در این شک نباید کرد.

مراسمی که با سرود انترناسیونال شروع شد

 آغازی پر شکوه و نوید دهنده آینده ای که با دست خود خواهیم ساخت. مراسم در روز اول ماه مه برابر با یکشنبه ۱۱ اردیبهشت به دعوت  ” کمیته پیگیری ایجاد تشکل های آزاد کارگری ” در سینما فردوسی برگزار شد. شرکت و همیاری دانشجویان در این برنامه اتحاد کارگر و دانشجو را به نمایش می گذاشت. یک دقیقه سکوت بیاد جانباختگان راه آزادی و برابری علامت عهد و پیمان ادامه راه بود.

پلاکاردهائی در سالن « حق اعتصاب» و دیگر مطالبات کارگران را اعلام می کردند. فعالین کارگری وضعیت بی حقوقی طبقه کارگر را تشریح کردند و به افشای قراردادهای موقت و رویکرد رژیم در قبال کارگران پرداختند و روی ضرورت تشکل کارگران و مبارزه متحدانه علیه این وضع را تاکید کردند. قطعنامه کمیته پیگیری در مورد اول مه خوانده شد و برنامه با سرود انترناسیونال تمام شد.

کردستان

مراسم اول ماه مه در بسیاری از شهرهای کردستان مانند سنندج، سقز، کامیاران، پاوه و سردشت و کرمانشاه برگزار شد. شعار کارگران جهان متحد شوید بر پارچه سرخی در راهپیمائی اول ماه مه سنندج حمل می شد. قبلا درخواست کمیته برگزاری  اول مه سنندج برای صدور مجوز از سوی اطلاعات رد شده بود. با وجود این کمیته از مردم سنندج دعوت کرد که برای مراسم اول ماه مه گردهم آیند و در نقاط مختلف شهر شعار تبریک اول ماه مه و برنامه اول ماه مه نصب شده بود. صبح روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت توده های کارگر و غیر کارگر در خیابان جام جم تجمع کردند. نیروهای انتظامی تلاش کردند تا مراسم را بهم زنند اما موفق نشدند. جمعیت شروع به راهپیمائی به طرف سالن فجر که قرار بود مراسم دولتی در آن برگزار شود کردند. نیروهای انتظامی که فکر می کردند جمعیت را برای شرکت در آن مراسم قانع کرده اند بدون دخالت اجازه دادند که راهپیمائی ادامه یابد. اما کارگران  در سه راه ادب توقف کرده و به سخنرانی چند تن از کارگران گوش دادند. نیروهای انتظامى بار دیگر دخالت کرده و از کارگران خواستند که پراکنده شوند. اما  کارگران به این حرکت اعتراض کرده و به سخنرانی های خود در مورد وضعیت کارگران و علیه اخراج ها ادامه دادند. یک زن کارگر نیز سررشته صحبت را بدست گرفت و از رنج های کارگران سخن گفت و سیاستهای دولت را افشا کرد و مورد تشویق و حمایت کارگران دیگر قرار گرفت.

طبق گزارش انجمن چراغ ویسی یک هفته قبل از اول مه شهر سقز حالت عادی خود را از دست داد. فعالین کارگری به جنب و جوش افتادند. مامورین علنی و مخفی نیز با نگرانی اوضاع را می پائیدند. دو روز به اول ماه مه پرچم های سرخ و شعارهای اول ماه مه در چهار راههای مهم برافراشته می شود. مامورین اطلاعات به خانه محمود صالحی (یکی از بنیانگذاران کمیته هماهنگی ایجاد تشکل کارگری) رفته و در مورد برنامه کارگران در اول ماه مه پرس و جو می کنند و در آخر اعلام می کنند که “ما می خواهیم همکاری کنیم.” یعنی می خواهیم در مقابل کارگران عقب نشینی کنیم. روز دهم اردیبهشت فرماندار سقز محمود صالحی را دعوت می کند و در جلسه ای که نماینده شوراهای اسلامی کار هم حضور دارد از او محترمانه می خواهند که در مراسم دولتی سالن کاوه شرکت و سخنرانی کند و قول می دهند مقامات دولت فقط تبریک بگویند و بقیه برنامه را بدست کارگران بدهند. محمود صالحی بلافاصله فعالین کارگری شهر را در جریان می گذارد و اکثریت تصمیم می گیرند بشرطی که ایراد سخنرانی آزاد و در محیطی که امنیت آن تضمین شده است سخنرانی کند و درغیر اینصورت مراسم مستقل خود را برگزار کنند. در این مراسم حدود ۲۰۰۰ نفر شرکت داشتند که اکثریتشان کارگران رادیکال و خانواده هایشان بودند. و حدود نیمی از شرکت کنندگان زن بودند. اولین سخنران رئیس خانه کارگر است که با مسخره مردم روبرو می شود. وقتی محمود صالحی روی صحنه می رود مردم با تشویق طولانی از او استقبال می کنند. وی در سخنان خود دستگیری چند تن از کارگران بوکان را (که روزهای قبل هنگام پخش اعلامیه اول ماه مه دستگیر شده بودند) محکوم می کند و او ضمن برشمردن مضرات خانه کارگر و شوراهای اسلامی از کارگران می خواهد که تشکلهای مستقل از دولت را سازمان دهند.

عباس آقا کارگر ایران ناسیونال

 به مناسبت اول ماه مه عده ای از کارگران در پیکان شهر نمایشنامه عباس آقا کارگر ایران ناسیونال نوشته سعید سلطانپور را بروی صحنه آوردند. سعید این نمایشنامه را در اول ماه مه سال ۱۳۵۸ دردانشگاه  تهران برای کارگران و دانشجویان و توده های مردم اجرا کرد. سعید در خرداد ۱۳۶۰ دستگیر و بلافاصله تیرباران شد.

مراسم آبشار خور

 روز جمعه ۹ اردیبهشت مراسمی در آبشار خور واقع در جاده چالوس برگزار شد که حدود هزار نفر در آن شرکت داشتند. عده ای از کارگران کارخانه های تهران و کرج در این مراسم حضور داشتند. در این مراسم یک سخنرانی در مورد تاریخچه اول مه قرائت شد و سپس یک سخنران دیگر در مورد ضرورت تشکل کارگران سخنرانی کرد.

برگزاری مراسم اول ماه مه در دانشگاه تهران

 روز شنبه مراسم گرامی داشت اول ماه مه به دعوت کمیته پیگیری ایجاد تشکلات آزاد کارگری در تالار شیخ انصاری دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم یکی از نمایندگان این کمیته و یکی از فعالین دانشجوئی سخنرانی کردند.سخنرانان خواستار لغو قرارداد های موقت شدند و در مورد ضرورت تشکل و حق اعتصاب سخن گفتند.

اول ماه مه در کرمانشاه

 به دعوت کمیته پیگیری ایجاد تشکلات آزاد کارگری هزاران تن برای گرامی داشت روز جهانی کارگر در مقابل شهرداری تجمع کردند اما نیروهای انتظامی مانع از برگزاری آن شدند. اما قطعنامه اول مه کمیته پیگیرى وسیعا پخش شد. روز بعد اعلامیه های زیادی در خیابانهای کرمانشاه پخش شد و در حالیکه نیروهای انتظامی همه جا بودند اما نتوانستند از پخش اعلامیه ها جلوگیری کنند.

مفتضح شدن خانه کارگر در تبریز

 چند روز قبل از اول ماه مه مراسمی از سوی خانه کارگر برگزار شد. خانه کارگر که سعی می کند رهبری اعتراضات کارگری را در دست گرفته و آن را بهر جا که می خواهد ببرد اطلاعیه ای برای برگزاری این مراسم داده و در آن به دستمزدها و نداشتن حق اعتصاب و قراردادهای موقت کار اعتراض کرده بود. اما کارگرانی که در این مراسم شرکت کرده بودند به خود خانه کارگر معترض بودند در نتیجه قطعنامه خانه کارگر به تصویب نرسید.

کارگران ایران خودرو

 به مناسبت اول ماه مه در مقابل وزارت کار دست به تجمع زدند.

 طبق گزارش پیک ایران مدیران شرکت ایران خودرو قصد داشتند مانند سالهای گذشته روز جهانی کارگر را روز کار اعلام کرده و کارگران را با تهدید به اخراج و لغو قرارداد وادار به کار کنند. اما کارگران به این تصمیم اعتراض کرده و اعلام کردند سر کار نخواهند رفت. به دنبال اعتراض کارگران ایران خودرو مدیران این شرکت طی اطلاعیه ای روز جهانی کارگر را تعطیل اعلام کرد.

اطلاعیه جمعی از کارگران ایران خودرو :

 دوستان کارگر

اول ماه مه روز جهانی کارگر روز همبستگی کارگران است.امسال در حالی این روز را گرامی می داریم که جهان سرمایه داری همچنان با چهره عریان خود به استثمار وحشیانه ما کارگران ادامه می دهد وروز به روز به ثروت خود از دسترنج ما کارگران اضافه می کند وشرکت ما با کسب سود های ملیاردی به نا امنی شغلی و گسترش شرکتهای پیمانکاری وکاهش هزینه ها افتخار می کند .امسال در حالی روز کارگر را گرامی می داریم بسیاری از همکارانمان دیگر در میان ما نیستند بسیاری باز نشسته شده و جای خود را به ما جوانان داده اند. عده ای نیز به علت شرایط نا درست کار جان خود را از دست داده اندوبعضی حادثه شده و در کنج خانه نشسته اند.

امسال در حالی روز کار گر را گرامی می داریم که بسیاری از همکارانمان اخراج شده و کار خود را از دست داده اند…..

امسال در حالی روز کارگر راگرامی می داریم که توقف خط تولید پیکان لرزه بر جان هزاران کار گرانداخته که ادامه کار آنها بسته به تولید پیکان است. ما کارگران ایران خودروتوقف خط تولید پیکان را محکوم کرده و توقف آن را خیانت آشکار به تولید داخلی دانسته و خواهان ادامه تولید آن می باشیم.

روز کارگر: روز کارگر تعطیل است در این روز تولید باید متوقف شود وادار کردن کارگران در سرکار با زور تهدید و اخراج یک عمل غیر قانونی است. باید متوقف شود

آزادی: آزادی بیان آزادی تشکل حق انسانی ما ست شرکت ایرانخودرو از تشکیل هر گونه تشکل جلوگیری می کند. ما خواهان تشکیل تشکلهای خود هستیم و هر گونه محدودید دراین زمینه باید بر داشته شود..

لغو قرار دادهای موقت: قراردادهای موقت یک شیوه استثمار گرانه و ضد انسانی است شرکت ما از سال ۱۳۷۶ تا کنون با این شیوه زندگی ما کار گران را به مخاطره انداخته است ما خواهان لغو قراردادهای موقت هستیم

شرکتهای پیمانکاری: شرکت ایران خودرو برای غارت ما کارگران و فرار از دادن حقوق ما با انتخاب شرکتهای پیمانکاری که عمده آنها از افراد خودی می باشند امنیت شغلی را از ما کارگران سلب کرده است و وزارت کار در این راه حامی شیوه پیمانکاری است ما خواهان انحلال شرکتهای پیمانکاری می باشیم..

دستمزد: دستمزد باید متناسب با تورم در جامعه تعیین شود.دستمزد تعیین شده حتی کفاف زندگی یک ساعت ما نیست. شورای عالی کار یک نهاد ضد کارگری است ما خواهان تغییر ترکیب شورای عالی کار هستیم..

طبقه بندی مشاغل: حدود ده سال از اجرای طبقه بندی مشاغل در شرکت ما می گذرد و خود به خود ارزش قانونی ندارد ما خواهان اجرای طرح طبقه بندی مشاغل با حضور نمایندگان واقعی خود هستیم و هر گونه دستکاری در این مورد بدون حضور نمایندگان کارگران غیر قانونی است.

حمایت از تشکل های کارگری: در شرایط کنونی فعالیت در راه کسب حقوق کارگران قابل ستایش است. بدون تشکل کارگران هرگز به حق خود نخواهند رسید ما از ایجاد هر گونه تشکلهای کارگری که حامی منافع کارگران باشد. بخصوص از کمیته پیگیری تشکلهای کارگری اعلام حمایت می کنیم..

اتحاد و همبستگی: کارگران در راه مبارزه بدون پشتیبانی دیگر کارگران تنها خواهند بود ما از مبارزه تمام کارگران که برای حقوق خود تلاش می کنند حمایت و اعلام همبستگی می کنیم.ما اخراج کارگران ایران خودرو دیزل را محکوم کرده و خواهان بازگشت آنان به سرکار می باشیم. زنده باد اول ماه مه – زنده باد همبستگی کارگران ————— جمعی از کارگران ایران خودرو

حزب کمونیست ایران (مارکسیست لنینیست مائوئیست)

۱۴ اردیبهشت