نمایش انجیلی ترامپ

به اشتراک گذاشتن
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

سخنرانی و نمایش فاشیستیِ مسیحی ترامپ … خطری جدی برای مردم

دوم ژوئن ۲۰۲۰ وبسایت انقلاب

ترجمه و انتشار از حزب کمونیست ایران (م ل م)

بالاخره ترامپ حرف زد. درست یک هفته پس از قتل سنگدلانۀ جورج فلوید و برخاستن شورشی که مقیاس آن در ۵۰ سال گذشته بی سابقه است. اما سخنرانی روز دوشنبۀ او در مورد این قتل بیرحمانه نبود و حرفی از قتلهای دائمی سیاهان به دست پلیس نگفت. او حتا اشاره ای به تاریخ وحشیانه و واقعیت امروزی ستم بر سیاهان در این کشور هم نکرد.

در عوض، شروع به حمله، تهمت، تهدید کرد و قسم خورد که بر شورشی که پس از قتل شنیع جورج فلوید سراسر کشور را گرفته «سلطه» پیدا کند. لحظاتی قبل از سخنرانی ترامپ، نیروهای تا به دندان مسلح پلیس نظامی با استفاده از گاز اشک آور و خشونت، تظاهر کنندگان را از پارک لافایت در مقابل کاخ سفید بیرون راندند. پوشش خبری هر دو صحنه را هم زمان نشان میداد. خوکهای نظامی پلیس در طول سخنرانی ترامپ به تهاجم خود ادامه دادند. سپس ترامپ در حالی که مشاوران و محافظان بیشمارش او را همراهی میکردند، از پارک لافایت گذشت و به کلیسای سن جان رفت و در کنار کلیسا انجیلی را در دست بلند کرد.

حرکات، معنای سخنان و ژستهایش فراخوان نظامیِ یک فاشیستِ مسیحی بود. حرکتی خطرناک در تشدید سرکوب، سفیدسالاری و فاشیسم که با شدت در مقابلش ایستاد.

او خود را رئیس جمهور «نظم و قانون» خواند. به اعتراضات برحق، تهمت زد و آن را «عملیات تروریستی» توسط «آنارشیستهای حرفه ای، اوباش خشن، آتش افروزان، غارتگران، آشوبگران، آنتیفا و غیره» خواند و تهدید کرد که دست به سرکوب خشن خواهد زد. ترامپ با استفاده از زبان نظامی تهدید کرد که ارتش را برای «تسلط بر خیابانها» به ایالتهای سراسر کشور گسیل خواهد داشت. و برای نشان دادن جدی بودنش در وعده سرکوب، در همان حال که سخنرانی می کرد به پلیس نظامی دستور داده بود که به تظاهرات مسالمت آمیز حمله کند.

ترامپ سازمان دهندگان تظاهرات را تهدید به «مجازاتهای کیفری شدید و حبسهای طولانی مدت» کرد. قبلا هم تهدید کرده بود که «آنتیفا» را ملقب به عنوان «سازمان تروریستی» کند. «آنتیفا» اصطلاحی است برای انداختن تور گستردۀ شکار و اتهام «تروریسم» در قوانین آمریکا به معنای سرکوب و مجازاتهای شدید است. همه کسانی که در کنار عدالت ایستاده اند باید با حمله به آنتیفا و تهدید آن و هرکس دیگری که در مقابل ترور پلیسی و سفیدسالاری و فاشیسم ایستاده است، به ویژه با تلاشهای دولت در چسباندن مارک «تروریست» بر پیشانی معترضین و گذاشتن آنها در لیست مراقبت پلیسی به شدت مخالفت کرده و با آن به مبارزه برخیزند.

ترامپ در تهمت زدن به معترضین از عبارات مذهبی ممثل « محاربه با خدا» هم استفاده کرد! این عبارت همراه با حرکات و کارهای دیگر و نمایشِ راهپیمایی در پارک لافایت که توسط نظامیان از جمعیت خالی شده بود و عکس گرفتن با انجیل جملگی علامت تحکیم فاشیسم مسیحی و فراخوان فاشیستی به برداشتن سلاح است. این فراخوان را با جملات دیگر غلیظ تر کرد. از جمله تعهد سپرد که «از حقوق آمریکایی های پیرو قانون محافظت کند»، «از حقوق مادۀ الحاقی دوم» که همیشه مورد تکریم و ستایش شبه نظامیان و اوباش سفیدسالار فاشیست است، دفاع کند. شبه نظامیان و اوباش سفیدسالار هستۀ مستحکم پایه اجتماعی اجتماعی ترامپ هستند…

… دموکراتها هم مثل ترامپ خواهان سرکوب شورش هستند. فرق ترامپ در این است که میخواهد این سرکوب سخت تر و خفقان آورتر و در اعمال دیکتاتوری علنی تر باشد و آزادی های مدنی اولیه به رسمیت شناخته نشود و حتا ژست اصلاح خشونت پلیس و سفیدسالاری گرفته نشود.

به طور کلی حمله و تشدید اعمال قدرت، اعمال خشونت و حملۀ عمدی علیه تظاهرات مسالمت آمیز… تهدید به مجازات شدید کسانی که جرات استفاده از حقوقی را میکنند که قرار است حقوق مدنی باشد… استفاده از زبان «سلطه»… تاکید بر حاکمیت قانون درست زمانی که خودش قانون را لگدمال میکند… عکس گرفتن با انجیل در مقابل کلیسا که به معنای تحمیل حاکمیت دین است… جملگی نشانۀ جهشی جدی در فاشیسم و خطری بسیار جدی هستند. ترامپ با فراخواندن مادۀ الحاقی دوم همراه با تهدید به این که ارتش آمریکا را به ایالتها خواهد فرستاد، خطوط کلی یک جنگ داخلی بالقوه را ترسیم کرد و در واقع تهدید به جنگ داخلی کرد.

پیامدهای این سخنرانی واضح است: ترامپ قصد دارد تا به عنوان بخشی از یک جهتگیری فاشیستی کلی و تحکیم آن، به طور جدی سرکوب این خیزش زیبا را تشدید کند. در مقابل این تهدیدها مبارزه برای اجرای عدالت در مورد قتل جورج فلوید و برای دنیایی بدون سفید سالاری و دنیایی بسیار بهتر برای مردم باید پیش برود.