پشت درگیری اسرائیل و غزه:

به اشتراک گذاشتن
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

“خشونت و تروریسم افسارگسیخته” – که توسط اسرائیل و حامی آن، سرمایه داری-امپریالیسم ایالات متحده انجام می شود

ترجمه مقاله ای از نشریه انقلاب ۹ اکتبر ۲۰۲۳

Behind the Israel-Gaza Clash: “Indiscriminate Violence and Terrorism”—PERPETRATED BY ISRAEL AND ITS BACKER, U.S. CAPITALISM-IMPERIALISM | revcom.us

 

در صبح روز ۷ اکتبر، نیروهای مسلح سازمان حماس، بنیادگرایان اسلامی که بر منطقه فلسطینی غزه حکومت می‌کنند، حمله‌ای غافلگیرکننده، زمینی، موشکی و هلی‌گلایدر را علیه اسرائیل انجام دادند.(۱) … پس از گذشت بیش از ۲۴ ساعت، درگیری‌ها در داخل اسرائیل در نزدیکی مرز غزه ادامه دارد و نیروهای حماس گروگان‌های اسرائیلی، اعم نظامی و غیرنظامی را در اختیار دارند.

در رسانه های طبقه حاکم سرمایه داری-امپریالیسم ایالات متحده ماجرا از «میانه» راه شروع می شود. تاریخچه پاکسازی قومی خشونت آمیز و تروریستی توسط مستعمرنشینان صهیونیست که باعث ایجاد کشور اسرائیل شد را سفیدشویی می کنند.  ۷۵ سال تبعیض مستمر و در حال تشدید به سبک آپارتاید، انسانیت زدایی، ترور و نسل کشی علیه مردم فلسطین در غزه، و در سراسر سرزمین کنونی اسرائیل و سرزمین های فلسطینی که به طور غیرقانونی آن را اشغال کرده است، سفیدشویی می کنند.(۲)  بر اساس داده های فلسطینی و سازمان ملل متحد، ۴۵ درصد از جمعیت غزه که تحت محاصره وحشیانه اسرائیل زندگی می کنند، بیکار هستند و ۸۰ درصد آنها برای جلوگیری از گرسنگی به کمک های غذایی بین المللی وابسته اند.

اسرائیل قدرتمندترین سیستم دفاع موشکی جهان را دارد و ارتشی مجهز به پیشرفته ترین ماشین آلات مرگ از جمله، یک زرادخانه هسته ای قابل توجه، که با کمک ایالات متحده آمریکا برپا شده است. مردم غزه اساساً در برابر حملات هوایی و حملات موشکی بی دفاع هستند.

بلافاصله پس از شروع حمله، اسرائیل یک ساختمان اداری و مسکونی بزرگ در غزه را ویران کرد. همانطور که ما این مقاله را منتشر می کنیم، مقامات اسرائیلی می گویند چند صد نفر کشته شدند (مشخص نیست که چه تعداد نظامی و چه تعداد غیرنظامی بودند). مقامات فلسطینی از کشته شدن صدها فلسطینی خبر می دهند. در حالی که پوشش خبری در ایالات متحده تنها بر رنج اسرائیل متمرکز است، تمام غزه در محاصره است و برای بدتر شدن آماده می شود و مردم آنجا در معرض خطر قریب الوقوع حملات مرگبارتر زندگی می کنند.

سدریک لیتون، فرمانده سابق ارتش ایالات متحده، به سی ان ان گفت که در حالی که اهداف نظامی و سیاسی اسرائیل در بمباران غزه مشخص نیست، احتمالاً حتی برای حاکمان اسرائیل در این مرحله، پاسخ فوری به بمباران غزه «صراحتاً برای تلافی» است. به عبارت دیگر، کشتار دسته جمعی غیرنظامیان به عنوان مجازات دسته جمعی. همه نشانه ها حاکی از آن است که اسرائیل در ساعات و روزهای آینده برای بسیار بدتر آماده می شود. (۳)

درگیری کنونی پیچیدگی هایی دارد که نمی توانیم در اینجا و اکنون به همه آنها بپردازیم. اما، بدون توجه به این که در این درگیری مشخص، «اول چه کسی تیر شلیک کرد» و بدون توجه به این که ماهیت نیروهایی که به اسراییل حمله کردند چیست، باید گفت در این جا یک حق داریم و یک ناحق. مردم دنیا  باید خواستار توفق کشتار اسرائیل در غزه باشند. مردم باید  به ضدیت با ماهیت بنیادی صهیونیسم که ایدئولوژی نژادپرستانه و در خدمت سرمایه داری-امپریالیسم ایالات متحده آمریکا است برخیزند. (۴)

«خشونت و تروریسم افسارگسیخته» – این است عملکرد اسرائیل و حامی آن، سرمایه داری-امپریالیسم ایالات متحده

Graph showing huge disparity between (low) Israeli deaths, and huge Palestinian deaths

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در واکنش به حمله غزه، نیروهای فلسطینی را به دلیل حمله به غیرنظامیان با «خشونت و تروریسم افسارگسیخته» محکوم کرد. «خشونت و تروریسم افسارگسیخته» در چهار کلمه، خراشی بر تاریخ و اقدامات امروز اسرائیل در قبال مردم فلسطین می اندازد. دولت اسرائیل به معنای واقعی کلمه بر پایه خشونت و تروریسم افسارگسیخته علیه مردم فلسطین ساخته شده و زندگی کرده است. از جمله:

در سال ۱۹۴۸، در جریان نکبه (به عربی فاجعه)، تقریباً یک میلیون فلسطینی با ترور، تجاوز، و کشتار جمعی از سرزمین، روستاها و خانه هایشان بیرون رانده شدند. برای این که دیگر چیزی نباشد که فلسطینی ها بخواهند به آن بازگردند، روستاها و حتا بسیاری از درختان زیتون و پرتقال را نیز نابود کردند. این کشتار وحشیانه، و ترور و کشتار مداوم مردم فلسطین، با ایدئولوژی نژادپرستانه صهیونیسم که مردم فلسطین را از ردۀ انسان خارج می کند، توجیه شد. (۵)

از ۲۷ دسامبر ۲۰۰۸ تا ۱۹ ژانویه ۲۰۰۹، اسرائیل با حمایت ایالات متحده با بمب افکن های F-16، هلیکوپترهای آپاچی، حملات موشکی گستردۀ بدون تبعیض، با تانک و حملۀ هزاران سرباز به مردم فلسطین در غزه حمله کرد. تعداد فلسطینی‌هایی که در حمله ۲۴ روزه کشته شدند، بین ۱۱۶۶ تا ۱۴۱۷ نفر تخمین زده می‌شود که ۸۴۴ نفر از آنها غیر نظامی که ۲۸۱ نفرشان کودک، بودند. مقامات اسرائیلی از اینکه در درگیری کنونی، نیروهای حماس، غیرنظامیان را کشتند، ابراز خشم می کنند. آنها ادعا می کنند، در سرکوب خشونت آمیز مردم غزه، از تلفات غیرنظامیان اجتناب می کتند. این یک دروغ زشت بیش نیست. وقیحانه بودن این ادعاها را حمله اسرائیل به غزه در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ نشان می دهد که فقط در یک روز، حملۀ اسراییل به مدرسۀ سازمان ملل متحد که به فلسطینی‌هایی که مجبور به ترک خانه‌هایشان شده بودند، پناه می‌داد، ۴۲ فلسطینی کشته و ۵۵ فلسطینی دیگر زخمی شدند. پزشکان گفتند همه قربانیان غیرنظامی بودند و با نیروهای نظامی حماس ارتباطی نداشتند و بسیاری از قربانیان کودک بودند. (۶)

در سال ۲۰۱۴، اسرائیل به مدت ۵۰ روز متوالی در ماه های ژوئیه و آگوست حملات گسترده ای را به غزه انجام داد. در این کشتار گسترده، اسرائیل ۲۲۵۱ فلسطینی را کشت که ۱۴۶۲ نفر از آنها غیرنظامی از جمله ۵۵۱ کودک بودند. تعداد کشته شدگان طرف اسرائیلی ۶۷ سرباز (که در حال حمله به غزه بودند) و ۶ غیرنظامی بود. بیش از ۱۰۰۰۰۰ فلسطینی در غزه، خانه ای نداشتند که بعد از جنگ به آنجا بازگردند. (۷) از آن زمان، اسرائیل (با حمایت ایالات متحده) محاصره هایی را اعمال کرده است که از بازسازی کمک های بشردوستانه از این قتل عام جلوگیری می کند.

این جنایات، نقاط برجسته در حکومتِ ترورِ بی پایان است که توسط ارتش رسمی اسرائیل علیه مردم غزه، عمدتا غیرنظامیان، پیش برده می شود. این «خشونت و تروریسم افسارگسیخته» هرچه بیشتر توسط «کوچی ها» تکمیل می شود. این «کوچی ها» (settlers) صهیونیست های هار و تا به دندان مسلح هستند که در «شهرک های کوچی» در کرانه باختری فلسطین که به طور غیرقانونی توسط اسرائیل اشغال شده است، اسکان داده شده اند. روش اینها در ترور مردم فلسطین، به سبک کوکلاس کلان های آمریکا است.

یک وضعیت انفجاری، و منافع بشریت

در صبح آغاز درگیری ها، بایدن اعلام کرد: «ایالات متحده به صراحت این حمله وحشتناک علیه اسرائیل توسط تروریست های حماس از غزه را محکوم می کند و من به نتانیاهو نخست وزیر [اسرائیل] تصریح کردم که ما آماده ارائه همه ابزارهای مناسب در حمایت از دولت و مردم اسرائیل هستیم. تروریسم هرگز توجیه پذیر نیست. اسرائیل حق دارد از خود و مردمش دفاع کند. ایالات متحده نسبت به هر طرف متخاصم با اسرائیل که در این شرایط به دنبال استفاده باشد، هشدار می دهد. حمایت دولت من از امنیت اسرائیل محکم و تزلزل ناپذیر است.»

در اینجا به سه نکته توجه کنید.

یکم: حمایت ارتش ایالات متحده از اسرائیل و سایر حمایت‌های آمریکا از آن «تزلزل ناپذیر است». یعنی، اسرائیل تقویت کننده (و قداره بندِ منطقه ای و جهانی) است که برای منافع امپراتوری ایالات متحده واجب و با ارزش است. و اسرائیل با آزار و اذیت مردم فلسطین، نمونه ای کریه از الگویی است که حاکمان ایالات متحده آن را «جهان آزاد» می نامند – از  غزه تا بنگلادش، از گواتمالا تا جمهوری خلق کنگو، این «دنیای آزاد» عبارتست از دنیای زاغه‌ها و کارگاه های عرق ریزان،  ویرانی‌های زیست محیطی و جنگ، و انواع ستم ها.

دوم: اما، این وحشتناک‌ترین آمران و عاملین ایجاد وحشت در جهان دست از عوامفریبی بی پایان بر نمی دارند.( به جنایات سریالیِ آمریکا در سایت revcom.us رجوع کنید). و  نکته پایانی: در مورد طبیعت واقعی و جنایات هیولایی این کشور در بخش پایانی مقاله ای که باب آواکیان در مورد «محاکمات دونالد ترامپ فاشیست و ماهیت جنایی کل سیستم» رجوع کنید. THE TRIALS OF FASCIST DONALD TRUMP, AND THE CRIMINAL NATURE OF THIS WHOLE SYSTEM…

و سوم، توجه کنید به تهدیدات بایدن علیه «هر طرف دیگری که با اسراییل تخاصم دارد و می خواهد از این وضع استفاده کند». این تهدید بر بستر برخوردهای فوق العاده خطرناک رخ می دهد: برخوردهای حاد و فزاینده میان سرمایه داری-امپریالیسم ایالات متحده، با روسیه و چین، که رقبای سرمایه داری- امپریالیستیِ آمریکا در مقیاس جهان هستند. همه اینها به نوبۀ خود بر متن، دعواهایی رخ می دهد که میان بخش سنتیِ طبقه حاکمه امپریالیست آمریکا با جناح های فاشیست طبقه حاکمه آمریکا، در جریان است و با آن تداخل می کند. برای آگاهی در مورد این اوضاع و ربط آن به اینکه چرا نیاز و مبنا برای انقلاب وجود دارد رجوع کنید به مقاله «محاکمات دونالد ترامپ فاشیست و ماهیت جنایی کل سیستم».

روسیه و چین به دنبال «استفاده» از درگیری‌ها خاورمیانه هستند تا نفوذشان را گسترش داده و با سلطه آمریکا از طریق اقتصادی، دیپلماتیک، و ابتکارها و ائتلاف های نظامی رقابت کنند. اگر درگیری کنونی گسترش یابد، می تواند به دخالت مستقیم‌تر آمریکا، روسیه و چین منجر شود و به شکل خطرناکی به جنگ منطقه‌ای تبدیل شود، یا حتی جرقۀ جنگ جهانی را بزند و این یک تهدید وجودی برای بقای جامعه بشری  خواهد بود.

حمله ۷ اکتبر به اسراییل توسط نیروهایی انجام شد که هرگز نمایندۀ راه خروج از وضع کنونی نیستند و در واقع خودشان اعمال کنندۀ ستم گری هستند. اما همانطور که تاکید کردیم، در اینجا یک حق و ناحق اساسی وجود دارد: ستم گری اسرائیل بر مردم فلسطین جنایتی فاحش علیه بشریت است. و در حالی که اسرائیل تهدید می کند و کشتار دیگری را علیه مردم غزه آماده می کند، مردم دنیا نباید نظاره گر باشند.

اما حتی فراتر از آن را تصور کنید. تأثیر یک انقلاب واقعی در آمریکا، یعنی در «شکم هیولا»، جایی که بزرگترین عامل و تقویت کنندۀ خشونت و ترور ارتجاعی در جهان است را تصور کنید. تصور کنید چه تأثیری بر مردم خاورمیانه و کل جهان خواهد گذاشت، نه فقط به جنایات این سیستم پایان می‌دهد، بلکه شرایط کاملاً جدید و استانداردی کاملاً جدید برای آنچه بشریت می‌تواند آرزوی آن را داشته باشد، تعیین کند.

این فقط یک رویا نیست. این لحظه تاریخی با وجود تمام وحشت هایش، همچنین، دورانی است که امکان وقوع انقلاب در قلب این هیولا بیشتر است. کمونیست های انقلابی دارای رهبری، استراتژی و چشم‌اندازی برای تحقق آن هستند. هرکسی که از وضعیت کره زمین خشمگین است، از جمله اینکه چگونه این سیستم چنین فلاکت و هلاکتی را بر سر مردم فلسطین می آورد، موظف است که به این انقلاب بپیوندد. هم اکنون!

پانویس:

۱. برای درک ظهور بنیادگرایی اسلامی، و ماهیت تضاد بین بنیادگرایی اسلامی و امپریالیسم غربی، به اثر باب آواکیان به نام «راهی دیگر» مراجعه کنید.

۲. سیستم آپارتاید که از سال ۱۹۴۸ تا اوایل دهه ۱۹۹۰ در آفریقای جنوبی برقرار بود، فقط سفیدپوستان را به عنوان شهروندان کامل طبقه بندی می کرد. رابطه جنسی یا ازدواج بین سفیدپوستان و سیاه پوستان ممنوع بود. سیاه‌پوستان آفریقایی را در مناطقی که اساساً اردوگاه‌های کار اجباری عظیم بودند، محدود می‌کرد و از آنها می‌خواست هنگام ورود به مناطق سفیدپوست (اکثر نقاط کشور) یک «گذرنامه» داشته باشند. سیاه پوستان آفریقایی از ابتدایی ترین حقوق از جمله حق رای محروم بودند. سازمان‌های حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و B’Tselem مواردی را به دقت مستند و محکوم کرده‌اند که رفتار اسرائیل با مردم فلسطین «آپارتاید» است.

۳. غزه از سال ۲۰۰۷ توسط حماس، که یک جنبش بنیادگرای اسلامی ارتجاعی است، اداره می شود. حماس عملیات خود را شروع «طوفان الاقصی» نامیده که رجوعش به درگیری‌های مسجد الاقصی در اورشلیم است که میان مسلمانان و بنیادگران فاشیست یهودی مرتجع که از حمایت ارتش اسرائیل برخوردار بودند، درگرفت و فاشیست های یهودی مکررا دست به تحریکات زده اند. حماس همواره ستم مردم فلسطین به دست صهیونیسم را به عنوان یک جنگ مقدس میان دینمداری بنیادگرایانه اسلامی با ضهیونیسم فاشیست یهودی معرفی کرده است. چنین تفسیری از ستم مردم فلسطین به منافع هر دو طرف خدمت می کند. اما منافع واقعی اکثریت مردم در جایی که امروز اسراییل و سرزمین های اشغالی اسراییل است، تنها توسط یک دولت سکولار نمایندگی می تواند بشود که به سمت از بین بردن میراث صهیونیسم و کلیه شکل های ستم و استثمار حرکت کند. باب آواکیان یک چالش قدرتمند و الهام بخش در این مورد در کلیپ ویدئویی از پرسش و پاسخ با او، باب آواکیان در مورد بحران وجودی با اسرائیل مطرح می کند.

Q&A with him, Bob Avakian on the Existential Crisis Facing Israel.  [back]

۴. برای درک ماهیت ارتجاعی صهیونیسم، از جمله اینکه چرا جنایت هولناک نسل کشی نازی ها علیه یهودیان در اروپا، دولت صهیونیستی اسرائیل را توجیه نمی کند، به موضوع ویژه انقلاب درباره اسرائیل مراجعه کنید.

۵. نقش تجاوز جنسی به زنان توسط نیروهای صهیونیست در پاکسازی قومی وحشیانه فلسطین در پاکسازی قومی فلسطین توسط ایلان پاپ ثبت شده است که از گزارش های سازمان ملل و صلیب سرخ و به همراه منابع نظامی دست اول اسرائیل استناد می کند. و حساب های فلسطینی. برای اطلاعات بیشتر درباره نکبه، به بخش «نکبه: پاکسازی قومی فلسطین» در شماره ویژه انقلاب درباره اسرائیل مراجعه کنید.

۶. برای اطلاعات بیشتر و مستندسازی این جنایات توسط طیف گسترده ای از منابع موثق، به پرونده جنایت آمریکایی شماره ۳۰: کشتار مسلحانه و حمایت شده اسرائیل در غزه (۲۰۰۸-۲۰۰۹) اسرائیل مراجعه کنید.

۷. آمار گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۵ و دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل.