رئوس نکات اصلی سنتز نوین کمونیسم: جهتگیری اساسی، روش و رویکرد، و عناصر مرکزی آن

به اشتراک گذاشتن
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

باب آواکیان

تابستان ۲۰۱۵- نشریه انقلاب

ترجمه از حزب کمونیست ایران (مارکسیست لنینیست مائوئیست)

نکته ی مقدماتیِ جهت گیری. سنتز نوین به معنای واقعی یک «کار در حال پیشروی» است، چون من هنوز فعالانه در حال رهبری کردن و آموختن از منابع گوناگون هستم. و امیدوارم که این سنتز نوین، در نتیجه ی کار ادامه دار در قلمروی تئوریکی و در رابطه ی دیالکتیکی با تحولات بیشتر در جهان، به ویژه در ارتباط دیالکتیکی با پیشرفت بیشتر در مبارزه انقلابی که با هدف نهایی استقرار کمونیسم در جهان پیش می رود، تکامل بیشتری یافته و غنای بیشتری به دست آورد. اما صحیح است بگوئیم که در نتیجه ی کاری که در طول چند دهه انجام داده ام، با جمعبندی تجربه ی انقلاب کمونیستی و دولت های سوسیالیستی و در نتیجه ی بهره مند شدن از عرصه های متنوع فعالیت و اندیشه ی بشری، پیشاپیش تکامل کیفی بیشتر در علم کمونیسم انجام شده است. این تکامل کیفی بیشتر دربرگیرنده ی جهتگیری اساسی، متد و رویکرد و عناصر مرکزی سنتز نوین است. به علت اهمیت سنتز نوین و اهمیت ارائه ی آن در فرمی موجز و فشرده و در عین حال دقیق، این آتلاین را نوشته ام. این آتلاین در عین حال یک پایه و راهنمای اساسی ارایه می‏دهد برای تشویق و تسهیلِ امر درگیر شدن و بحث بیشتر در باره سنتزنوین. این آتلاین مانند خود سنتز نوین یک چیز فاینال نمی باشد. بلکه بازتابی است از آنچه تاکنون تکامل یافته است. هرچند که این پروسه ادامه دار است اما آن چه تاکنون تکامل یافته است، یک جهش کیفی را نمایندگی می کند. این آتلاین یک علامت گذاری پایه ای در مورد متد و رویکرد اساسی و دیگر مولفه های سنتز نوین است. آنچه در زیر می آید، نشان دادن ابعاد مختلفی است که کمونیسم از طریق سنتز نوین تکامل بیشتری یافته است و همراه با آن، برخی منابع کلیدی معرفی شده است که در آن ها این نکات تشریح شده اند (در برخی موارد آثاری را معرفی کردم که توسط دیگران در مورد جنبه های مهم سنتز نوین نگاشته شده اند. در هر آنجا که نویسنده ذکر نشده است اثر خود من است).

متد و رویکرد: کمونیسم بمثابه علم – تکامل بیشتر ماتریالیسم دیالکتیکی

* سنتزی بیشتر در مورد آزادی و ضرورت. (جمله ای که آردی اسکای بریک در کتاب «از گام های ابتدایی و جهش های بیشتر» از من نقل کرده است. این نقل قول در مورد رابطه ی میان ضرورت و تصادف، و رابطه ی میان شرایط مادی زیربنایی و فعالیت آگاهانه ی انسان است. این موضوع در فیلم باب آواکیان سخن میگوید، انقلاب و نه چیزی کمتر از آن! و همچنین در آجیت تصویری از زائده ی گذشته” نوشته ی اسحاق باران و ک ژ آ در مجله ی خط تمایز شماره ی ۴ منتشر شده است).

* اپیستمولوژی: یک تئوری علمی شناخت. علیه نسبیت گرایی. (علم و انقلاب: درباره اهمیت علم و کاربست علم به جامعه، سنتز نوین کمونیسم و رهبری باب آواکیان، مصاحبه ای با آردی اسکای بریک؛ “آجیت تصویری از زائده ی گذشته” نوشته ی اسحاق باران و ک ژ آ در مجله خط تمایز شماره ۴ منتشر شده است “).

* معرفت شناسی و اخلاق. علیه “قدرت حقانیت می آورد” و چگونه نسبیت گرایی و “حقیقت به مثابه ی روایت” در نهایت به “قدرت حقانیت می آورد” منتهی می شود. (کتاب پایه ها ۴:۱۰؛ دور ریختن همه خدایان به ویژه بخش ۴؛ کتاب پایه ها ۵:۱۱؛ “آجیت تصویری از زائده گذشته” نوشته ی اسحاق باران و ک ژ آ در مجله ی خط تمایز شماره ی ۴ منتشر شده است

* معرفت شناسی و جانبداری: در رابطه ی میان میان از یکسو علمی بودن و از سویی دیگر، جانبدار بودن آنچه عمده است علمی بودن پیوسته است. و علمی بودن پیوسته اساس جانبداری صحیح و کامل از انقلاب پرولتری و هدف آن یعنی کمونیسم است. “آجیت تصویری از زائده ی گذشته” نوشته ی اسحاق باران و ک ژ آ در مجله ی خط تمایز شماره ی ۴ منتشر شده است).

* علیه پوپولیسم و معرفت شناسی پوپولیستی. علیه ری ایفیکاسیون (جسمیت بخشیدن) – آن درک اشتباه که گویا ستمدیدگان به علت شرایط تحت استثمار بودن و جایگاه شان در جامعه «دسترسی ویژه به حقیقت دارند» و به خصوص دارای توانایی ویژه ای در فهم دینامیک های جامعه و دگرگون کردن جامعه هستند. علیه گرایش های مذهب گرایی/مذهبی در کمونیسم. (کتاب پایه ها: ۴:۱۱ ؛ مشاهدات در مورد هنر و فرهنگ، علم و فلسفه؛ بحران در فیزیک، بحران در فلسفه و سیاست(منتشر شده در مجله خط تمایز شماره ۱)؛ کمونیسم: آغاز یک مرحله ی نوین، مانیفستی از آر سی پی).

* یک اقتصاد سیاسیِ علمی تر، رویکرد ماتریالیستی دیالکتیکی تر به رابطه بین زیر بنای اقتصادی و روبنای سیاسی و ایدئولوژیک. (درباره قوای محرکه آنارشی و دینامیک های تغییر. نوشته ریموند لوتا در مجله ی خط تمایز شماره ۳؛ آیا این سیستم می تواند ستم بر زن را کنار بگذارد یا بدون آن باشد؟ – یک سوال اساسی، یک رویکرد علمی در پاسخگویی به آن. منتشر شده در مجموعه همه زنجیرها را بشکنیم! – باب آواکیان درباره رهایی زنان و انقلاب کمونیستی؛ پرندگان نمی توانند کروکودیل بزایند اما بشر می تواند از افق ها بگذرد – بخش اول).

* به ورای دمکراسی و برابری. تکاملِ بیشتر درون بینیِ عمیق مارکس که: پیشروی به سوی کمونیسم دربرگیرنده آن است که جامعه و مردمی که آن جامعه را میسازند در شرایط مادی و در تفکرشان «به ورای افق تنگ حق بورژوایی» میروند و درک بسیار مهم مارکس که، «حق هرگز نمیتواند بالاتر از ساختار اقتصادی جامعه و فرهنگ شکل گرفته توسط آن، باشد». (دمکراسی: آیا بهتر از آن نمی توانیم؟؛ انقلاب و رهایی بشریت – بخش اول).

* «هسته مستحکم با الاستیسیته بسیار بر پایه هسته مستحکم». (مشاهدات درباره هنر و فرهنگ، علم و فلسفه؛ علم و انقلاب: درباره اهمیت علم و کاربست علم به جامعه، سنتز نوین کمونیسم و رهبری باب آواکیان، مصاحبه ای با آردی اسکای بریک).

* «رها کنندگان بشریت». انقلاب کمونیستی برای انتقام گرفتن نیست. یا برای آن نیست که «تحتانی ها در بالا قرار گرفته و بالایی ها در پائین»، بلکه برای رهایی بشریت است، برای خاتمه بخشیدن به ستم و استثمار در سراسر جهان است. “آجیت تصویری از زائده ی گذشته” نوشته اسحاق باران و ک ژ آ در مجله ی خط تمایز شماره ی ۴ منتشر شده است).

انترناسیونالیسم

* پایه های مادی و فلسفی انترناسیونالیسم کمونیستی و رویکرد کلی نسبت به آن (کتاب پایه ها ۲:۱۲؛ «پیشبرد جنبش انقلابی جهان: مسائل مربوط به جهتگیری استراتژیک»؛ «کمونیسم یا ناسیونالیسم؟» پلمیکی توسط او سی آر در مکزیک، منتشر شده در مجله ی خط تمایز شماره ی ۴.)

* جمعبندی موج اول جنبش کمونیستی/ دولت های سوسیالیستی. (فتح جهان؟ پرولتاریای بین المللی باید و خواهد؛ تضادهای حل نشده، نیروهای محرکه انقلاب بخش دوم و سوم؛ کمونیسم: آغاز یک مرحله نوین، مانیفستی از آر سی پی؛ «همه آنچه فکر می کنید می دانید، اما نمی دانید … انقلاب کمونیستی و راه واقعی به سوی رهایی: تاریخ آن و آینده ما». مصاحبه با ریموند لوتا ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳)

رویکرد استراتژیک نسبت به انقلاب به ویژه در کشورهای امپریالیستی مانند ایالات متحده اما با مفاهیمی عام تر

* چه باید کرد؟ لنین – احیاء و «غنی» کردن – بر حسب:

 تاکید بیشتر بر روی اینکه باید پروبلم های انقلاب را در مقابل توده های مردم گذاشت، و همینطور تاکید بر اینکه آگاهی کمونیستی باید «از بیرون» تجربه ی مستقیم و مبارزات توده ها به میان آنها برده شود، اهمیت قلمروی ایدئولوژیک و عوض کردن طرز فکر توده ها؛

 و در مورد نیاز به «فشار گذاشتن بر روی» تحولات عینی، تکامل بیشتر یکی از عناصر مرکزی در چه باید کرد؟ تسریع در عین انتظار – فعالیت برای تغییر اوضاع عینی به حداکثر ممکن در هر مقطع زمانی در عین هشیاری شدید نسبت به رخدادهای جدید و شاید غیرقابل پیش بینی (یا حتا پیش بینی نکردنی) و اینکه نیروهای طبقاتی/اجتماعی دیگر از نقطه نظر خودشان و در انطباق با اینکه نمایندگان آنان تصور میکنند چه چیزی به نفع شان است، نیز بر روی تضادهای عینی «کار میکنند». (شش پاراگراف اول بخش دوم «انقلاب و رهایی بشریت».)

مائو بر روی رابطه ی دیالکتیکی بین ماده و آگاهی تاکید کرد. و بر روی این مساله پافشاری کرد که لازم است دارای این جهتگیری باشیم که برای تحولات غیرمنتظره آماده باشیم؛ اما دقیقا این نوع جهتگیری، درک، متد و رویکرد در سنتز نوین به شکلی کاملتر و عالیتر سنتز شده است. (این درک پایه های «برخی اصول برای ساختن جنبشی برای انقلاب» و بیانیه ی «درباره ی استراتژی انقلاب» توسط آر سی پی، تشکیل می دهد).

*  جدایی جنبش کمونیستی از جنبش کارگری. تحلیل از پایه ی اساسی و نیروهای محرکه ی انقلاب و جبهه ی متحد گسترده تر تحت رهبری پرولتاریا (پرندگان نمی توانند کردوکودیل بزایند.….- بخش دوم).

* نقش روشنفکران بمثابه ی نمایندگان سیاسی و ادبی یک طبقه و تضادهای مرتبط با آن در انقلاب پرولتری (کلنجارهای فکری: درباره اهمیت ماتریالیسم مارکسیستی، کمونیسم به مثابه یک علم، کار انقلابی معنادار و یک زندگی معنادار).

* نقش محوری مساله ملی سیاه، رابطه محوری بین رهایی ملی و انقلاب پرولتری در ایالات متحده (کمونیسم و دمکراسی جفرسونی؛ «ستم بر مردم سیاه و مبارزه انقلابی برای خاتمه بخشیدن به هر گونه ای از ستم»؛ فیلم انقلاب و دین: مبارزه برای رهایی و نقش دین؛ گفتگویی بین کورنل وست و باب آواکیان؛  فیلم انقلاب: چرا ضروری است، چرا ممکن است، درباره چیست؛ و باب آواکیان سخن می گوید: انقلاب و نه چیزی کمتر!؛ قانون اساسی برای جمهوری سوسیالیستی نوین در آمریکای شمالی (یک طرح پیشنهادی) از آر سی پی ).

* نقش بسیار مهم مبارزه برای رهایی زنان (که در جهان امروز اهمیت بسیار بیشتری یافته است) و رابطه ی آن با انقلاب پرولتری و هدف این انقلاب که رهایی بشریت از طریق پیشروی به سوی یک جهان کمونیستی است. (کتاب پایه ها ۳:۲۲؛ تضادهای حل نشده، نیروهای محرکه انقلاب بخش سوم؛ همه زنجیرها را بگسلید!باب آواکیان درباره رهایی زنان و انقلاب کمونیستی).

* کسب قدرت («درباره امکان انقلاب» نوشته آر سی پی؛ پرندگان نمی توانند کروکودیل بزایند…بخش دوم).

ساختمان یک جامعه نوین، پیشروی به سوی یک جهان نوین

* پیشبرد تغییرِ سوسیالیستی جامعه به مثابه بخشی از (و اساسا تابعی از)  پروسه کلی انقلاب جهانی به سوی هدف نهایی کمونیسم (نظراتی درباره ی سوسیالیسم و کمونیسم: نوع بنیادا نوینی از دولت، یک دید کیفیتا متفاوت و بسیار عظیمتر از آزادی)

* نکته «چتر نجات» – “منبسط شدن”opening out  روابط اجتماعی و بیانی که تضادهای اجتماعی و طبقاتی بعد از تحکیم دولت نوین سوسیالیستی به خود میگیرند. (اساس، اهداف و روشهای انقلاب کمونیستی).

* کاربست «هسته مستحکم با الاستیسیته بسیار زیاد بر پایه هسته مستحکم» در جامعه سوسیالیستی. تشخیص نیاز به دیکتاتوری پرولتاریا و رهبری یک حزب پیشاهنگ در دوره گذار سوسیالیستی به کمونیسم و در همان حال تاکید بسیار بر روی اهمیت نارضایتی و جوشش سیاسی، فکری، فرهنگی بر پایه اعمال دیکتاتوری پرولتاریا و به مثابه یک بخش کلیدی از اعمال دیکتاتوری پرولتاریا و پیشبرد گذار به سوی کمونیسم و محو هرگونه دیکتاتوری از هر شکل از طریق دست یافتن به کمونیسم. (مشاهدات درباره هنر و فرهنگ، علم و فلسفه؛ «سیاست رهایی بخش» آلن بادیو: کمونیسم در قفس جهانی بورژوایی. نوشته ریموند لوتا، نایی دنیا و ک ژ آ در مجله ی خط تمایز شماره ۱(

* نقش یک قانون اساسی سوسیالیستی، حقوق مردم و حاکمیت قانون در دیکتاتوری پرولتاریا (پرندگان نمی توانند کروکودیل بزایند…. بخش اول؛ قانون و حقوق در جامعه سرمایه داری و در جامعه ی سوسیالیستی آینده، منتخبی از نوشته های باب آواکیان و گزیده هایی از قانون اساسی برای جمهوری سوسیالیستی نوین در آمریکای شمالی (طرح پیشنهادی) از آر سی پی)

* رابطه بین وفور و انقلاب، در کشور سوسیالیستی و در سطح بین المللی (پرندگان نمی توانند کروکودیل بزایند…. بخش اول)

* تمام این نکات در قانون اساسی برای جمهوری سوسیالیستی در آمریکای شمالی (طرح پیشنهادی)، تجسم یافته، به کار بسته شده و بولد شده است.

نتیجه گیری/ خلاصه. اساسی ترین و تعیین کننده ترین موضوع در سنتز نوین تکامل بیشتر و سنتز بیشتر کمونیسم به مثابه روش و رویکرد علمی و به کاربست پیوسته تر این روش و رویکرد علمی در مورد واقعیت به طور عام و بطور خاص در مورد مبارزه انقلابی برای سرنگون کردن و ریشه کن کردن کلیه ی سیستم ها و روابط استثمار و ستم و پیشروی به سوی جهان کمونیستی است. این روش و رویکرد زیربنای تمام عناصر مرکزی و مولفه های تعیین کننده این سنتز نوین است و راهنمای همه آنها است.